Exempel på hur SIP kan följas upp
Här följer några exempel på hur SIP kan följas upp utifrån kvalitets- och kvantitetsaspekter.
Reflektera tillsammans efter SIP-mötet
Reflektera en stund tillsammans utifrån några enkla frågeställningar, exempelvis:
- Pratade vi om rätt saker?
- Vad fungerade bra?
- Vad kan jag/vi göra annorlunda vid nästa SIP-möte?
- Är det tydligt vad som bestämts?
Brukarrevisioner
En brukarrevision är en undersökning och utvärdering som genomförs av personer som själva har erfarenhet från liknande problematik som den som ska utvärderas. Att återkommande genomföra brukarrevisioner kan vara ett sätt att följa upp kvalitén. Ett exempel på detta är Rapport – brukarrevision av samordnad individuell plan, SIP (April 2022).
KVÅ-koder för SIP inom hälso- och sjukvård
Klassifikation av vårdåtgärder (KVÅ) är en åtgärdsklassifikation som är gemensam för olika verksamhetsområden och yrkeskategorier inom hälso- och sjukvården.
Gå till Socialstyrelsens hemsida om KVÅ-koder för mer information
KSI-koder för SIP inom socialtjänsten
Klassifikation av socialtjänstens insatser och aktiviteter (KSI). KSI ska på ett enhetligt och jämförbart sätt benämna och beskriva de insatser och aktiviteter inom socialtjänsten som utförs enligt SoL, LSS, LVU och LVM.
Gå till Socialstyrelsens hemsida om KSI-koder för mer information
SKR-rapport om basinformation i socialtjänsten.
Ett stöd för att konfigurera information i verksamhetssystem för socialtjänsten.