SIP-samordnare
I vissa verksamheter har SIP-samordnare anställts för att arbeta systematiskt med att förbättra samverkan emellan olika verksamheter. SIP-samordnare kan ha många olika benämningar, till exempel SIP-coach, SIP-stödjare, SIP-koordinator med mera. SIP-samordnaren har inte samma funktion som den som är huvudansvarig för SIP-planen.
En SIP-samordnare kan vara en länk mellan verksamhet och styrning och kan arbeta både strategiskt och operativt. SIP-samordnaren kan även vara en länk mellan olika huvudmän.
Om du ska lyckas implementera, förbättra, utveckla och/eller behålla samverkan mellan olika verksamheter behöver du göra många olika saker. Du behöver vara aktiv på olika nivåer i verksamheterna – dessutom i kopplingarna emellan nivåer och verksamheter.
Tre viktiga komponenter för att utveckla samverkansarbete är ledning och styrning av samverkansfrågor, att skapa en struktur för samverkan och att verka för samsyn emellan verksamheter/aktörer.
Utbildning för SIP-samordnare
Uppdrag Psykisk Hälsa har tagit fram en digital kostnadsfri utbildning för dig som har rollen som SIP-samordnare. Utbildningen finns tillgänglig på Sveriges Kommuner och Regioners webbplats.
Nätverk för SIP-samordnare
Är du SIP-samordnare eller har en liknande funktion och vill dela erfarenheter med andra SIP-samordnare? Kontakta viveca.axelsson@uppdragpsykiskhalsa.se för deltagande i SKR:s digitala samverkansyta Samarbetsrum.
Digitala möten för SIP-samordnare genomförs några gånger per termin. Datum för möten hösten 2024 är 8/10, 6/11, samt 11/12 samtliga 11.00-12.00 via Teams.