Support: Fråga Viveca om SIP
Vill du ha råd om din verksamhets arbete med SIP? Då kan du kontakta Uppdrag Psykisk Hälsas support om SIP och ställa dina frågor till Viveca Axelsson. Ibland kan svaret dröja ett litet tag men vi tar hand om din fråga så snart som möjligt. Det är även möjligt att boka digitalt möte vid behov av mer rådgivning.
Viveca har arbetat länge med att utveckla, implementera och utbilda i SIP, både i kommun och på övergripande nivå.
Det här kan du få hjälp med:
- råd i sakfrågor
- råd om hur du kan förbereda och planera en utbildning om SIP
- information om bra material om SIP.
Är du ny som SIP-samordnare och vill uppdatera dig eller ställa frågor boka gärna en tid för digitalt möte.
Telefonnummer: 072-564 83 83
E-post: viveca.axelsson@uppdragpsykiskhalsa.se
Nedan hittar du även våra vanligaste frågor och svar om SIP. Svaren är Uppdrag Psykisk Hälsas tolkning av lagstiftningen och är granskade av jurister. Om det inte uttryckligen står något annat eller framgår av frågan gäller svaren både barn och vuxna.
Syftet med SIP, vilka kan ta initiativ och delta?
Vem är SIP bra för?
Den ökade specialiseringen inom vård- och omsorgssektorn samt mångfalden av utförare ställer allt högre krav på att professionerna ska kunna samverka för att ge bra vård och behandling.
Bestämmelserna i lagstiftningen om SIP syftar till att säkerställa samarbete mellan huvudmännen. God samordning och samverkan mellan aktörerna är ett stort stöd, och förenklar för den enskilde individen eller barnet och familjen att få sina behov tillgodosedda avseende vård och behandling.
Vad är det för skillnad på en SIP och alla andra planer?
En SIP skiljer sig från andra planer genom att den ska gälla alla enskilda och syftar till att säkerställa samarbetet mellan huvudmännen.
SIP ska samla individens alla behov och tillgodose stödinsatser från hälso- och sjukvården och socialtjänsten. En SIP kan upprättas för personer i alla åldersgrupper, oavsett om den enskilde har större eller mindre behov av samordning.
Om det redan finns en plan enligt någon annan bestämmelse eller på frivillig grund, är det tillräckligt med den planen så länge samtliga krav som gäller för en SIP är uppfyllda. Kraven för SIP är att det är individens plan och personen det gäller behöver lämna sitt samtycke till upprättandet av planen och ska även vara delaktig i arbetet. Av planen ska det framgå vilka insatser som behövs, vilka insatser respektive huvudman ska svara för, vilka åtgärder som vidtas av någon annan än kommunen eller regionen, och vem av huvudmännen som ska ha det övergripande ansvaret för planen.
Ska personen som planen gäller alltid vara med på sitt SIP-möte?
Den enskilde ska alltid vara delaktig i att upprätta planen. SIP-mötet ska planeras tillsammans med den enskilde, som ska få förutsättningar att delta på mötet på ett för individen anpassat sätt. Närstående ska också få möjlighet att delta i arbetet med planen, om det är lämpligt och den enskilde vill det. Den enskilde kan få stöd av någon och vid vissa tillfällen företrädas av god man, personligt ombud eller förvaltare.
Om planen gäller ett barn ska vårdnadshavare ges möjlighet att delta i såväl planeringen som mötena. Barnet kan delta beroende på ålder och mognad. Barnets delaktighet behöver ofta anpassas utifrån barnet ifråga och kan se olika ut. Undersök vårdnadshavare och barns önskemål om hur delaktighet ska ske.
Kan närstående vara med på ett SIP-möte?
Anhöriga och närstående kan delta om den enskilde vill det. Det kan exempelvis vara föräldrar, partner, far- och morföräldrar eller andra släktingar, vänner eller viktiga personer i den enskildes eller barnets liv.
Vem är skyldig att kalla och bjuda in till ett SIP-möte?
Den som i sin yrkesutövning inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården gör bedömningen att SIP behövs för att en vuxen eller ett barn ska få sina behov tillgodosedda ska ta initiativ till att upprätta en SIP.
Arbetet ska påbörjas utan dröjsmål, det vill säga inom några dagar.
För att starta ett SIP-arbete krävs alltid att den enskilde har gett sitt samtycke. Det är viktigt att den enskilde erbjuds stor delaktighet i planeringen inför SIP, och uppmuntras att peka ut vilka som ska vara med.
Kan andra aktörer, än de som är skyldiga enligt lag, kalla till SIP eller delta i SIP arbetet?
Lagstiftningen pekar ut hälso- och sjukvård och socialtjänst som de som ska kalla till SIP vid behov. Ofta finns det många andra aktörer som ger insatser och är viktiga för bra vård och stöd. Dessa är viktiga i samverkansarbetet och kan bjudas in till att delta då SIP upprättas. Deras medverkan är frivillig. Andra aktörer kan också föreslå till hälso- och sjukvård eller socialtjänst att en SIP bör upprättas. Andra viktiga aktörer kan exempelvis vara skola, arbetsförmedling, försäkringskassa, kriminalvård.
Vissa regioner och kommuner har i sina samverkansöverenskommelser och riktlinjer utökat antalet aktörer som kan/ska kalla till SIP vid behov. För att veta hur det ser ut just i er verksamhet hänvisas till lokala riktlinjer.
Ska den som arbetar som biståndshandläggare och utreder rätt till insatser enligt LSS initiera en SIP?
Den som i sin yrkesutövning inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården gör bedömningen att SIP behövs för att en person ska få sina behov tillgodosedda ska ta initiativ till att upprätta en SIP. Eftersom socialtjänst kan definieras som verksamheter som regleras genom bland annat LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, innebär det att en biståndshandläggare ska initiera en SIP om denne bedömer att det finns ett behov av SIP.
Anses kommunens rådgivande verksamheter (t.ex. råd och stöd) ingå i de som ska initiera och arbeta med SIP?
Det är individens samlade behov som är avgörande och alla typer av insatser från socialtjänsten ingår. Om de rådgivande verksamheterna bedrivs av kommunens socialtjänst, eller en utförare på uppdrag av kommunens socialtjänst, anses de vara insatser från socialtjänsten på det sättet som lagregeln om SIP avser. Dessa verksamheter omfattas inte av dokumentationsskyldighet vilket innebär att de i praktiken inte kan dokumentera planen. Vid upprättande av SIP behöver de därför samverka/samarbeta med andra enheter inom socialtjänsten som omfattas av dokumentationsskyldighet.
Kan försäkringskassa och arbetsförmedling delta i en SIP?
Det är den enskilde som ger samtycke till att den samordnade individuella planen upprättas. Det innebär att det är denne som genom sitt samtycke också utser vilka aktörer som får kallas till mötet. Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har inte skyldighet att delta, men möjligheterna till återhämtning kan öka väsentligt om en samordning av aktiviteter med dessa aktörer sker.
Kan SIP upprättas för asylsökande?
Asylsökande barn och unga har upp till 18 års ålder samma rätt till vård och stöd som alla andra barn så SIP ska vid behov upprättas även för dem.
Vuxna asylsökande samt personer som vistas i Sverige utan tillstånd ska få vård som inte kan vänta. Det innebär att det inte är så sannolikt att SIP blir aktuellt. Dock finns det inget hinder för att en SIP upprättas om det skulle uppstå behov av det.
Hur ofta ska SIP följas upp?
SIP ska följas upp för att utvärdera om insatserna fungerar och är till hjälp för den enskilde. Hur ofta uppföljningarna ska ske är en bedömningsfråga utifrån varje enskild situation. När en ny SIP har upprättats kan det inledningsvis behövas något tätare uppföljningar för att försäkra sig om att planeringen fungerar som tänkt. Det ska finnas en huvudansvarig för planen som har ansvar för att uppföljningar sker.
Samarbete, delaktighet, samtycke och inflytande
Vad händer om olika aktörer tycker olika om vad den enskilde har för behov?
När en verksamhet upptäcker behov av insatser hos en enskild som de själva inte har kompetens att ge kan ett samordningsmöte med andra yrkeskompetenser och verksamheter behövas. Det kan handla om att den enskilde ska få rätt insats, från rätt verksamhet, i rätt tid och behöver stöd för att få detta.
Den aktör som har tagit initiativ till en SIP har ingen rätt att besluta om ett samhällsstöd som någon annan huvudman ska tillhandahålla. SIP handlar om att säkerställa samarbetet mellan huvudmännen. Uppstår principiella frågor på individnivå bör dessa lyftas till ledningen inom den egna organisationen, som ska se till att samarbetet inom och mellan myndigheterna och utförarna fungerar väl för att tillgodose individernas behov.
Vad händer om andra insatser behöver sättas in under pågående arbete med SIP?
Varje huvudman ansvarar för att deras insatser verkställs enligt plan. Planen ska följas upp enligt planering. Det är enklast att komma överens om tid för uppföljningar, hur de ska ske och vilka som ska delta redan när den samordnade individuella planen upprättas.
Om den enskildes eller barnets livssituation förändras under pågående verkställighetstid är det av vikt att aktörerna träffas. Det ska finnas en huvudansvarig för planen som kan initiera extra uppföljningar vid behov. En SIP kan i vissa fall behöva kompletteras med ”krisplaner” där det framgår vilka kontakter som ska tas och vilka insatser som ska sättas in vid till exempel försämrat hälsoläge hos den enskilde.
Måste man få en särskild blankett för samtycke undertecknad?
Samtycke för att passera en sekretessgräns måste alltid inhämtas i förväg. En särskild blankett kan göra det tydligare för den enskilde att se till vem och vad man gett medgivande. På en sådan blankett kan det även framgå hur man ändrar eller tar tillbaka sitt samtycke. Även muntligt samtycke är giltigt men bör då dokumenteras i journal. I lokala riktlinjer för SIP kan det finnas anvisningar för hur samtycket ska inhämtas.
Kan en god man och förvaltare samtycka till och företräda den enskilde i en SIP när personen själv inte har förmågan?
Det är lämpligt att ge anpassad information om SIP och erbjuda en SIP till enskilda individer som själva har svårt att efterfråga en SIP. Regeln om SIP bygger inte på att individen måste efterfråga den själv.
Däremot måste den enskilde gå med på att få en SIP, alltså samtycka. Samtycka kan man göra på olika sätt, och det finns inget krav på att samtycket till SIP ska vara i en viss form.
En god man kan ha olika uppdrag beroende på hur förordnandet från tingsrätten ser ut. Vissa har bara hand om ekonomin, andra har även i uppdrag att sörja för person och bevaka rätt. En god man måste i princip ha huvudpersonens samtycke till allt hen gör. För den som har svårt att uttrycka sin vilja, och där närstående inte heller kan ge ledtrådar om vad hon eller han skulle vilja, blir det i praktiken ofta så att god man är den som kan företräda i frågor som rör SIP. Men man får hela tiden arbeta för att huvudpersonen får information och görs delaktig på ett individanpassat sätt.
En förvaltare kan däremot samtycka i huvudpersonens ställe, utan att ha samtycke.
Hur bör man se på samtycke och personligt inflytande över mål och aktiviteter för en person som vårdas under till exempel öppen psykiatrisk tvångsvård enligt LPT eller LRV?
Att en person vårdas under tvång gör att delar av vården inte kräver samtycke. Dock ska man alltid arbeta för att nå samförstånd. Den enskildes uppfattning bör, i den mån det är möjligt, inhämtas.
I 16 § LPT finns en föreskrift om samplanering som inte är helt olik SIP. Där står: ”Så långt möjligt skall planen upprättas i samråd med patienten. Om det är lämpligt skall samråd ske också med dennes närstående”.
Vad gör man om ett barns familj inte samtycker till att skolan är med på ett SIP-möte?
Det är vårdnadshavarna som ger samtycke till att den samordnade individuella planen upprättas. Det innebär att det är vårdnadshavaren som genom sitt samtycke också utser vilka aktörer som får kallas till mötet. I beaktande av ungdomens ålder och mognad bör hen också tillfrågas.
Är vårdnadshavarnas samtycke en förutsättning för att starta ett SIP-arbete om barnet är omhändertaget med stöd av LVU?
Insatser inom socialtjänsten för barn och unga ska göras i samförstånd med ungdomen och hens vårdnadshavare enligt bestämmelserna i socialtjänstlagen (2001:453). Insatserna ska präglas av respekt för den unges människovärde och integritet. Utgångspunkten är alltså att samtycke av vårdnadshavarna och den unge ska inhämtas i första hand.
Om barnet är omhändertaget med stöd av LVU och barnets vårdnadshavare inte samtycker till att starta ett SIP-arbete kan dock socialnämnden bestämma att ett SIP-arbete ändå ska genomföras om det bedöms som nödvändigt för att barnet ska få behövlig vård och detta inte kan ske på annat sätt. Med socialnämndens beslut om omedelbart omhändertagande och förvaltningsrättens beslut om vård följer nämligen en rätt för socialnämnden att bestämma hur vården ska ordnas och var den unge ska vistas under vårdtiden (se 11 § LVU). Det är dock viktigt att vården i möjligaste mån utformas så att den främjar den enskildes samhörighet med anhöriga och andra närstående samt kontakt med hemmiljön (jmf 6 kap 1 § SoL).
Hur ska man agera om vårdnadshavarna inte har något umgänge med barnet och barnets placeringsadress är hemlig för vårdnadshavarna till skydd för barnet?
Under förutsättning att barnet är omhändertaget med stöd av LVU har socialnämnden rätt att bestämma hur vården ska ordnas och var den unge ska vistas under vårdtiden. Vårdnadshavarna behöver därför inte samtycka till att SIP upprättas.
Hur ska man göra om vårdnadshavarna inte vill ha en SIP men ungdomen själv vill det?
Om barnet är omhändertaget med stöd av LVU, se svaret på frågan ”Hur ska man agera om vårdnadshavarna inte har något umgänge med barnet och barnets placeringsadress är hemlig för vårdnadshavarna till skydd för barnet?”
Om ungdomen är under 18 år men inte omhändertagen med stöd av LVU är huvudregeln att vårdnadshavarna har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren ska dock, i takt med barnets stigande ålder och utveckling, ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål (jmf 6 kap 13 och 11 §§ föräldrabalken). Det betyder att vårdnadshavarnas medgivande som huvudregel är nödvändigt för att socialtjänsten och hälso- och sjukvården ska få vidta åtgärder för barnet.
Frågan är dock vad som gäller när vårdnadshavarna inte tar hänsyn till barnets synpunkter och önskemål trots att barnet, enligt socialnämnden eller hälso- och sjukvården, har uppnått sådan ålder att deras önskemål om åtgärder borde få företräde framför vårdnadshavarnas. Socialstyrelsen har i ett meddelandeblad uppgett att bestämmelsen i 2 a § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), som stadgar att hälso- och sjukvården ska bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet, ger stöd för att underåriga patienter som uppnått tillräcklig mognad i vissa fall kan anses kompetenta att bestämma om sig själva i frågor som rör hälso- och sjukvård (se meddelandeblad nr 4/10).
Lagstiftningen anger inte någon exakt åldersgräns, om barnet har uppnått tillräcklig mognad får därför avgöras från fall till fall. Vid en bedömning bör barnets bästa, men även barnets ålder och utveckling, tas med i bedömningen. Socialstyrelsen har tagit fram ett kunskapsstöd gällande detta; ”Bedöma barns mognad för delaktighet, Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården samt tandvården.”