Stödmaterial för att främja skolnärvaro

Stödmaterialet riktar sig till alla som arbetar inom elevhälsan i grundskolan, gymnasiet och anpassad grundskola/gymnasium. Målet är att främja närvaro genom ett systematiskt arbete i enlighet med elevhälsans uppdrag och stärka skolans arbete för att främja närvaro och förebygga frånvaro. För att lyckas krävs att all skolpersonal, tillsammans med vårdnadshavare och elever, är delaktiga och att det vid behov finns ett nära samarbete med aktörer utanför skolan. 

 

Materialet är uppdelat i sex tematiska träffar:

Träff 1: Introduktion till systematiskt närvaroarbete
Träff 2: Begrepp i närvaroarbete
Träff 3: Närvarofrämjande arbete
Träff 4: Förebygga frånvaro
Träff 5: Systematiskt närvaroarbete
Träff 6: Utvärdering och utveckling av närvaroarbete över tid

Innehållet i träffarna är utformat för att användas i skolans systematiska kvalitetsarbete, till exempel på planeringsmöten, arbetslagsträffar eller arbetsplatsträffar (APT). Mellan varje träff genomför deltagarna en uppgift – antingen enskilt, i par eller mindre grupper.

Förutsättningar

Stödmaterialet bygger på kollegialt lärande och baseras på aktuell forskning och beprövad erfarenhet, bland annat de tre forskningsöversikterna:

Ifous fokuserar: Skolnärvaro
Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem.
Ifous fokuserar: Samverkan och samordnat stöd vid närvaroproblem i förskola och skola.

När fler är delaktiga och arbetar tillsammans, ger utvecklingsarbetet oftast bättre resultat än om arbetet drivs av en enskild person. Kollegialt lärande handlar om att lära av varandra genom att dela erfarenhet och kunskap, bland annat genom att:

  • ta del av aktuell forskning,
  • reflektera och diskutera tillsammans.

För att kollegialt lärande ska ge effekt är det viktigt att:

  • Skolans rektor leder elevhälsoteamet genom träffar och uppgifter.

  • Alla medarbetare i elevhälsoteamet deltar aktivt  – både i träffar och uppgifter.

Om innehållet

Stödmaterialet är utformat för att användas i grupp och varvar fakta och inspiration i texter och filmer med reflektioner och diskussioner i elevhälsoteamet.

Alla träffar avslutas med en uppgift deltagarna ska genomföra till nästa gång. Ambitionen är att det ni gör tillsammans, under och mellan träffarna, ska leda till hållbara förändringar.

Uppskattad tidsåtgång under en termin eller ett läsår:

  • 5 x 2 timmar träff 1-5.
  • 1 x 3 timmar träff 6.

Tänk på att avsätta gott om tid mellan träffarna så att alla hinner reflektera och genomföra uppgifterna.

För dig som ska leda EHT genom träffarna

I menyn hittar du information och underlag som stöttar dig i planeringen och genomförandet av träffarna. Som stöd till varje träff hör också en kort text och exempel på frågor kopplade till uppgifter, diskussioner och reflektioner.

Om stödmaterialet

Materialet har tagits fram av Malin Gren Landell, författare, och Andreas Jacobsson, projektledare Ifous, på uppdrag av Uppdrag Psykisk Hälsa Stockholms län – en del i samverkansstrukturen mellan Storsthlm och Region Stockholm.

Stort tack till elevhälsoteamen i Ekerö, Nacka, Stockholms stad, Tyresö, Täby, Ulricehamn och Österåker som delat med sig av sin kunskap och kompetens både i referensgrupper och material.