Ett beslut om ett barn är ett beslut tillsammans med ett barn
Barn har rätt att uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör dem, och vuxna ska ta deras åsikter på allvar. Det är en grundläggande rättighet, men också en förutsättning för att andra rättigheter ska kunna förverkligas.
Barn har rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör dem. När åsikterna beaktas ska man ta hänsyn till barnets ålder och mognad.
Artikel 12, barnkonventionen
Delaktighet är en rättighet, inte en skyldighet. Barnet ska ges möjlighet att uttrycka sina åsikter under hela SIP-processen, inte bara vid ett enskilt tillfälle.
Delaktighet är ett arbetssätt och en process som kräver:
-
Tydlig och anpassad information inför mötet så att barnet förstår vad som händer.
-
Tid att förbereda sig, så att barnet kan tänka igenom sina tankar och känslor.
-
Möjlighet att uttrycka sig på olika sätt, utifrån vad som passar barnet bäst.
-
Återkoppling, så att barnet vet vad som händer med det hen har berättat.
Barn har rätt att uttrycka sig och bli lyssnade på
Barn uttrycker sig på många olika sätt, till exempel genom tal, bild, skrift eller kroppsspråk. För att barnets inflytande ska bli verkligt behöver vi anpassa metoderna efter hur barnet kommunicerar. Även dokumentationen behöver utformas för att säkerställa att barnet får en röst genom hela processen.
Viktiga kriterier för verklig delaktighet:
-
Barnet deltar frivilligt.
-
Barnet får tydlig information om processen och sin roll i den.
-
Barnet får tid att förbereda sig.
-
Barnet kan uttrycka sin åsikt under hela processen, inte bara vid ett möte.
-
Barnet erbjuds olika sätt att uttrycka sig på.
-
Barnet har en meningsfull roll i hela processen.
-
Barnet får veta vad som händer efteråt (återkoppling).
Att lyssna på barn är inte en engångshändelse, det är ett arbetssätt.
Reflektion
- På vilket sätt har barnet fått information för att kunna delta i SIP på ett meningsfullt sätt?
- Hur har mötet anpassats för att barnet ska kunna komma till tals?
- På vilket sätt har barnets synpunkter påverkat beslutet?
“Jag tror aldrig jag har vetat vad dom gör, dom kanske har sagt det men jag har glömt eller inte lyssnat. Det är massa vuxna bara liksom som springer runt och alla är likadana.”
Inflytande eller delaktighet?
Inflytande och delaktighet används ofta för att beskriva vad vi vill uppnå och hur. Inflytande signalerar att barnet har haft möjlighet att påverka ett beslut. Delaktighet signalerar att barnet har fått vara med i processen fram till att beslutet fattas.
Delaktighet är en viktig förutsättning för inflytande, men betyder inte nödvändigtvis att barnet har haft inflytande.
Åtta sätt att göra barnet delaktigt i SIP
- Utveckla en mötesform som är anpassad för barn.
- Låt barnet själv välja hur kommunikationen ska ske, till exempel via telefon, SMS eller på annat sätt.
- Håll kontakten och kommunicera kontinuerligt med barnet genom hela SIP. Låt den som kallar till mötet ansvara för detta.
- Skapa rutiner för att följa upp SIP tillsammans med barnet, till exempel i ett uppföljande telefonsamtal.
- Låt barnet delta i mötet digitalt, med eller utan ljud och bild.
- Informera barnet, även när något inte händer, så att det förstår vad som händer och varför.
- Dokumentera processen, så att inget faller mellan stolarna om någon är sjuk etc.
- Skapa en bruttolista med förslag på hur ni kan skapa delaktighet som fungerar för olika barn.