Främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro

Forskning visar att skolan har stor betydelse för den psykiska hälsan hos barn och unga, där svaga skolprestationer påverkar den psykiska hälsan och den psykiska hälsan påverkar skolprestationerna. Att gå ut skolan med godkända betyg är en av de viktigaste skyddsfaktorerna för att minska eller förhindra psykisk ohälsa hos barn och unga.

Om barn och unga inte går i skolan kan det få långtgående konsekvenser, både för det enskilda barnet och för samhället i stort. I Stockholms län saknas samlad statistik över hur utbredd skolfrånvaron är, men frågan är prioriterad i många av länets kommuner.

Ifous har på uppdrag av Uppdrag Psykisk Hälsa Stockholms län tagit fram tre kunskapsöversikter för att främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro.

  • Skolnärvaro  lyfter bland annat hur skolan kan främja skolnärvaro och orsakerna till problematisk frånvaro. Den innehåller evidensbaserade metoder som gör det enklare att jobba systematiskt samt diskussionsfrågor som kan synliggöra vad skolan behöver göra för att öka närvaron bland eleverna.
  • Att utreda närvaroproblem i skolan beskriver hur ett systematiskt arbete för att främja skolnärvaro kan se ut och delar tillförlitliga verktyg för att genomföra kartläggningar för att möta eleverna med rätt insatser.
  • Samverkan och samordnat stöd vid närvaroproblem i förskola och skola ger underlag och stöd för verksamheter att samverka och samordna insatser vid närvaroproblem.