Kunskap och rättigheter vägleder
Barn är rättighetsbärare. Det innebär att alla barn omfattas av barnkonventionens rättigheter.
När vi börjar i barnets rättigheter och inte i insatserna, får vi en helhetsbild av barnets situation. Rättigheterna hänger ihop och behöver ses i ett sammanhang; ingen enskild rättighet räcker för att skapa ett starkt barnrättsperspektiv.
För att det ska vara möjligt behöver vi både kunskap om barnkonventionen och ett gemensamt språk. När rättigheterna används som utgångspunkt går det att lyfta blicken från den egna verksamheten och sätta barnet i centrum. Det gör skillnad.
I enlighet med den nya socialtjänstlagen behöver beslut grunda sig både på rättigheter, forskning och beprövad erfarenhet.
Övning
Att beskriva barnets situation i termer av rättigheter kan bidra till ett gemensamt språk med barnet i fokus. Använd övningen som underlag för gemensam reflektion. Ger den er nya insikter om hur stödet till barnet kan förbättras?
Ett rättighetsbaserat perspektiv: Lovisa
Lovisa är 8 år och har en konstaterad språklig funktionsnedsättning sedan födseln. Lovisa går på en särskild språkskola. Lovisa har också autism, och en utredning pågår om eventuellt övriga kognitiva funktionsnedsättningar.
Familjen har hittills klarat sig utan stöd, men Lovisa tar allt mer tid i anspråk, och hon blir allt mer utåtagerande. Lovisa leker sällan med egna kompisar, och familjens övriga umgänge krymper i takt med att hon fungerar allt sämre i samspel med andra barn. Lovisa blir sällan bjuden på andra barns födelsedagskalas och leker allt mer ensam.
Mamman i familjen, Lena, som arbetar som sjuksköterska, är för tillfället sjukskriven på grund av utmattningssyndrom. Hög arbetsbelastning i kombination med allt som Lovisa kräver har bidragit till situationen. Pappa Bo arbetar som chef på ett mjukvaruföretag och reser mycket i jobbet.
I familjen finns också ytterligare en dotter på 13 år, Lisa. Lisa är som nybliven tonåring alltmer känslig för vad kompisarna tycker. Hon har alltid ställt upp på sin lillasysters sida, men nu tycker hon att Lovisa är pinsam och vill inte ta med kompisar hem. Hon har blivit alltmer utåtagerande och börjat protesterat mot att det alltid är Lovisa som får mest uppmärksamhet. Lisa protesterar genom att skolka från skolan.
Uppgift
- Läs igenom rättigheterna i barnkonventionen och fundera över om det finns rättigheter som riskerar att inte tillgodoses fallet Lovisa?
- Vilka personer i exemplet har rättigheter?
- Vilka kan konsekvenserna bli på sikt om rättigheterna inte tillgodoses?
- Finns det konkurrerande intressen och hur kan dessa lösas?
- Tillför det något att resonera i termer av rättigheter? Motivera.
© Fallbeskrivningen är framtagen av Barnrättskonsulterna. Använd gärna, men hänvisa till källan.

Tre sätt att främja barnets rättigheter
- Skapa ett standardiserat stödmaterial för samtal om barnets situation med stöd av rättigheterna i Barnkonventionen.
- Ta fram ett material om barnets rättigheter som ni går igenom tillsammans inför varje SIP.
- Informera barnet om sina rättigheter, till exempel genom att dela ett digitalt material inför SIP.
För dig som vill lära dig mer om Barnkonventionen
Barnrättsbarometern är ett verktyg som konkretiserar och tydliggör hur ett strategiskt barnrättsarbete kan utvecklas i praktiken.