Barn är olika

Alla barn har rätt att bli lyssnade på och vara delaktiga i beslut som rör deras liv. Men barn är olika, med olika behov, erfarenheter och sätt att uttrycka sig. Ett barnrättsbaserat synsätt innebär att möta varje barn som en unik individ och rättighetsbärare.

Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.

 Artikel 2 i barnkonventionen

Enligt barnkonventionen har alla barn rättigheter, oavsett individuella förutsättningar. Att följa principen om ickediskriminering innebär ibland att olika insatser behövs för att alla barn ska få samma möjligheter. Ett barn med funktionsnedsättning kan behöva extra stöd i skolan, medan ett barn som inte har svenska som modersmål kan behöva information på sitt eget språk.

Lika rättigheter innebär inte alltid samma lösningar. För att kunna göra rätt val krävs kunskap om varje barns förutsättningar och behov. Trots det fattas ibland beslut som bygger på antaganden, generaliseringar eller bristfälligt underlag. Det riskerar att leda till åtgärder som blir för allmänt hållna och inte träffar rätt. Generaliseringar missar att barn, precis som vuxna, är olika –  i olika åldrar, med olika bakgrund och behov.

Varje metod eller insats som ska stärka barnets inflytande behöver vara utformad så att den inte försämrar möjligheterna för vissa grupper, till exempel utifrån ålder, språk, kön, etnisk bakgrund eller funktionsvariation.

I SIP-sammanhang handlar det om att anpassa mötesinbjudningar, arbetssätt och mötesform efter varje barns behov, så att alla kan vara delaktiga på sina egna villkor. Att bjuda in barnet till mötet räcker inte. Det måste också finnas förutsättningar att vara delaktig på riktigt.

Reflektion

  • På vilket sätt har vi tagit reda på barnets förutsättningar och hur anpassar vi oss efter dem?
  • På vilket sätt kan du behöva göra annorlunda i mötet med ett barn, utifrån olika förutsättningar som till exempel kön, ålder, etnisk bakgrund, språk eller funktionsvariation?

Exempel på bemötande med barnet i fokus

  • Möt yngre barn med ett enklare språk och olika sätt att uttrycka sig, till exempel genom bilder eller lek.
  • Lyssna in äldre barn, som kan ha egna idéer om hur de vill vara delaktiga och behöver bli lyssnade på som jämlikar.
  • Flerspråkiga barn kan behöva tolk eller material som är anpassat på deras modersmål.
  • Barn med funktionsvariation kan behöva särskilt stöd, alternativa kommunikationssätt eller tryggt vuxenstöd.
  • Anpassa rummet och miljön efter barnets ålder.
  • Låt en del av SIP ske utan att vårdnadshavaren deltar.
  • Se till att SIP-rutinerna utgår från att barn är olika.