Barn är olika
Reflektion
- På vilket sätt har vi tagit reda på barnets förutsättningar och hur anpassar vi oss efter dem?
- På vilket sätt kan du behöva göra annorlunda i mötet med ett barn, utifrån olika förutsättningar som till exempel kön, ålder, etnisk bakgrund, språk eller funktionsvariation?
Exempel på bemötande med barnet i fokus
- Möt yngre barn med ett enklare språk och olika sätt att uttrycka sig, till exempel genom bilder eller lek.
- Lyssna in äldre barn, som kan ha egna idéer om hur de vill vara delaktiga och behöver bli lyssnade på som jämlikar.
- Flerspråkiga barn kan behöva tolk eller material som är anpassat på deras modersmål.
- Barn med funktionsvariation kan behöva särskilt stöd, alternativa kommunikationssätt eller tryggt vuxenstöd.
- Anpassa rummet och miljön efter barnets ålder.
- Låt en del av SIP ske utan att vårdnadshavaren deltar.
- Se till att SIP-rutinerna utgår från att barn är olika.