Lyssna på unga: bemötande och tillitsskapande metoder
Kursen Lyssna på unga arrangeras av KI och har fokus på främjande och förebyggande arbete och ger dig redskap i tillitsskapande metoder, konflikthantering och hur du kan föra svåra samtal med unga.
Kursen vänder sig till dig som arbetar med unga mellan 13–20 år, och som vill utveckla verksamhetens ändamålsenlighet och förbättra ungas psykosociala miljö. Utbildningen utgår ifrån den evidensbaserade metoden Youth Aware of Mental health (YAM), som har påvisat att rättfram dialog och att lyfta fram ungdomars röster och åsikter leder till förbättrad psykisk hälsa.
Under kursen kommer du bland annat att:
- lära dig att uppmärksamma ungas förmågor och styrkor samt arbeta tillitsskapande för att motivera unga till aktivt deltagande och förändring.
- lära dig att föra svåra samtal med unga och arbeta praktiskt med konflikthantering.
- få verktyg för att kunna behålla lugnet vid stressiga situationer genom lågaffektivt bemötande, exempelvis vid konflikt i grupp.
Du kommer att lämna kursen med ökat självförtroende att möta unga i affekt eller unga som mår psykiskt dåligt.
Ur kursinnehållet
Kursen baserar sig till stor del på erfarenhets- och känslomässig inlärning genom rollspel, gruppövningar och reflektion i grupp, där ni tillsammans:
- Experimenterar i hur du kreativt kan utveckla och stärka ditt bemötande och din samtalsteknik.
- Arbetar med att förstå och hantera konflikter och fördjupar er i lågaffektivt bemötande.
- Utvecklar kommunikationsförmågan.
- Lyfter fram olika perspektiv i grupper.
- Övar på att ställa öppna frågor.
- Lär er om aktivt lyssnande.
- Arbetar praktiskt med normkritisk pedagogik, till exempel genom att analysera hur identiteter, inklusive den egna identiteten/yrkespositionen, kan påverka unga du arbetar med.
- Begrundar gruppdynamik och undersöker hur individuella samtal kan skilja sig mot samtal i grupp.
- Fördjupar er i utmaningen av att arbeta balanserat med juridiska kontexter som rapportering och orosanmälan.
Kursupplägg
Kursen pågår under fyra veckors tid med två heldagar på Karolinska Institutet och två distansträffar.
Mellan kurstillfällena får deltagarna i uppgift att använda sig av nyinlärda verktyg på den egna arbetsplatsen för att under kommande kurstillfälle analysera, bygga på och lära sig av andra kursdeltagare.
3 oktober: kl. 13–16: digital distansträff
10 oktober: kl. 10–17: heldag på KI
17 oktober: kl 13–16: digital distansträff
24 oktober kl. 10–17: heldag på KI
Om kursledarna
Camilla Wasserman, senior forskningsspecialist, Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP), Karolinska Institutet.
Camilla arbetar med främjandet av psykisk hälsa bland unga och är en av skaparna till YAM-metoden. I YAM och andra åtaganden arbetar hon med att lyfta upp ungas röster och erfarenheter. Camilla har de senaste 15 åren arbetat med att utbilda vuxna i ungas psykiska hälsa från ungas perspektiv, med hjälp av bemötandetekniker och normkritisk pedagogik. Hon arbetar för närvarande på ett forskningsprojekt om ungas fritid och välmående.
Niklas Andersson, Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP), Karolinska Institutet.
Niklas har många års erfarenhet av arbete med unga samt att utbilda vuxna i deras arbete med unga, inom olika verksamheter som skola, fritidsverksamhet och civilsamhälle. Han har också arbetat på strategisk nivå mot skolor, kommuner och regioner i frågor kopplat till värdegrund och psykisk hälsa. För tillfället samordnar Niklas implementeringen av YAM i Region Stockholm samt ansvarar för utbildningsfrågor i den nationella och globala implementeringen av YAM.