Kommuners arbete under pandemin
Sveriges kommuner arbetar på många olika sätt med att främja, förebygga och ge stödinsatser för psykisk hälsa i kristid. Det finns många exempel på arbetssätt och lösningar runt om i landet. Listan växer hela tiden – låt oss hjälpas åt att samla in och sprida dessa och lära av varandra.
Insamlingen av exempel sker inom ramen för den öppna samordningen för psykisk hälsa i kristid. Insamlingen påbörjades under inledningen av pandemin 2020. Resultatet sammanställs och publiceras löpande på den här webbplatsen.
Kommunal hälso- och sjukvård
Digital behandling för spel-, alkohol- och cannabismissbruk
Beroendecentrum Region Stockholm eStöd erbjuder nu digital behandling för dig som vill ändra dina vanor gällande spel, alkohol och cannabis. Programmet pågår under tolv veckor, sker via internet, och är tillgänglig för hela landet. Behandlingarna är baserade på på kognitiv beteendeterapi (KBT) och du har under behandlingsperioden regelbunden skriftlig kontakt med en behandlare för att kunna få återkoppling och svar på frågor.
Om behandling via nätet
Alkohol-programmet
Cannabis-programmet
Spel-programmet
Stödtelefon “omtanken” för vuxna
Ekerö kommun har öppnat upp ett antal stödlinjer för de som behöver prata med någon om oro eller egen och andras psykiska hälsa under denna tid. Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Många känner oro för sin egen hälsa och livssituation, eller kanske någon annans hälsa och liv.
Öppettider: Måndag till torsdag klockan 12.00-15.00
Telefon: 076-721 48 47
Telefonlinje för barn- och unga
Botkyrka kommun ger nu barn och unga mer stöd med anledning av den rådande coronakrisen. Botkyrkabor under 18 år kan ringa kommunens barntelefon och dessutom utökar kommunen sin närvaro av fältassistenter i alla kommundelar.
Öppettider: Måndag till fredag klockan 9-14
Telefon: 020-50 40 22
Barntelefonen i Botkyrka kommun
Chatta med kurator på ungdomsmottagningen
Ungdomsmottagningen i Linköping, Åtvidaberg, Kinda och Ydre kommun erbjuder unga som är mellan 13 t o m 25 år möjlighet att nå verksamhetens kuratorer via en chatt. Där har du möjlighet att bolla frågor kring psykisk hälsa, oro, ångest, att bli vuxen och självständig, Relationer, Sex och samlevnad, Självkänsla och självförtroende, Identitet och självbild, HBTQ-frågor, hedersrelaterade frågor.
Chatten är anonym och kostnadsfri. Även du som förälder har möjlighet att kontakta kuratorerna via chatten om du är rolig för ditt barn och dess psykiska hälsa.
Öppettider:
Måndag 15.30-18.30
Tisdag 14.00-17.00
Onsdag 09.00-12.00
Torsdag 13.00-16.00
Fredag stängt
Familjecentralen erbjuder utomhusverksamhet och aktivitetstips i sociala medier
I Bengtsfors kommun har den ordinarie verksamheten på Familjecentralen stängt ner. Men verksamheten har istället börja arbeta med sociala medier för att ge tips, råd och stöd kring vardagen hemma med barn. Verksamheten finns också tillgänglig utomhus varje fredag, då man också kan hämta ett pysselpaket att ta med sig hem.
Familjecentralen på sociala medier
Tipsa IVO – digital tjänst för anmälningar
På grund av covid-19 gör IVO för närvarande inga platsbesök inom vård och omsorg, undantaget är inspektioner som rör risk för liv och hälsa eller andra allvarliga konsekvenser.
Tjänsten “Tipsa IVO” är en digital tjänst som vänder sig särskilt till yrkesverksamma. Tips kan röra exempelvis brister, risker och missförhållanden inom vård och omsorg.
Gruppsamtal per telefon
Hjärnkolls seniorambassadörer håller fr o m v.16 gruppsamtal för oroliga och ensamma äldre över telefon eller digitalt. Tre till fem personer i varje grupp, som träffas på given dag och tid, en timme/vecka under fyra veckor. Manual och utvärdering är framtaget. Vi vänder oss till dig som är yrkesperson och möter äldres behov i ditt arbete: ta kontakt med oss när du vet 3-5 äldre som skulle ha glädje av dessa samtal.
Riksförbundet Hjärnkoll verkar för att öka kunskap samt minska stigma kring psykisk ohälsa. Navet i verksamheten är ambassadörer som föreläser utifrån egen erfarenhet. Seniorambassadörerna är också utbildade till samtalsgruppledare för “Vi pratar om livet – samtalsgrupp för äldre”. De har nu också deltagit i en workshop inför att hälla dessa gruppsamtal.
Uppsökande telefonstöd från vården till patienter med kroniska sjukdomar
Primärvården i Region Östergötland lägger fokus på att ringa upp patienter över 70 år med underliggande sjukdomar för att se hur de mår och vilka medicinska insatser som behövs. Även om riskpatienter uppmanas att hålla sig hemma är det viktigt att vända sig till vårdcentralen vid behov av vård.
Uppsökande telefonstöd från vården till patienter med kroniska sjukdomar
Film om svåra samtal i livets slutskede
Region Jämtland-Härjedalen har tagit fram en kort film om samtal om vård i livets slutskede kopplat till covid-19. Filmen är framtagen av den palliativa vården och kan användas av profession och för samtal med patienter och närstående. Filmen ger konkreta tips kring hur man kan prata om de här frågorna innan en person är sjuk.
Film om svåra samtal i livets slutskede
Korta filmer om att ”Våga fråga” om mående och självmordstankar
Region Kalmar har tagit fram korta filmer på temat ”våga fråga – med fysisk distans men social närhet”. Filmerna är ett stöd kring hur man i det rådande läget kan fånga upp när någon inte mår bra och hur man kan agera vid psykisk ohälsa och om tankar om självmord skulle komma på tal.
Korta filmer om att ”Våga fråga” om mående och självmordstankar
Korta filmer om att ”Våga fråga” för personer i ekonomisk kris
Region Kalmar har tagit fram korta filmer på temat ”våga fråga – hur mår du?” som riktar sig till att prata med personer där arbetssituation eller ekonomi är påverkat av läget. Filmerna beskriver konsekvenser på psykisk hälsa i nuläget och hur man kan fånga upp när någon inte mår bra.
Korta filmer om att ”Våga fråga” för personer i ekonomisk kris
Kvinnofridslinjen
Kvinnofridslinjen är en nationell stödtelefon för de som utsatts för fysiskt, psykiskt och sexuellt våld. Du som är yrkesverksam, närstående eller vän är också välkommen att ringa till oss. Vi har öppet dygnet runt och du kan ringa oss oavsett var du bor i Sverige. Du får vara anonym. Ditt samtal kostar ingenting och syns inte på telefonräkningen.
Kvinnofridslinjen drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset på uppdrag av regeringen.
Språk: Svenska, vid behov kan tolk kopplas in via trepartssamtal
Telefon: 020-50 50 50 (öppet dygnet runt)
Mer information om kvinnofridslinjen
Barntelefon bemannad av Familjemottagningen
Nacka kommun har öppnat en barntelefon dit alla under 18 år kan ringa anonymt om de vill, vilken nu kompletteras med en chatt också riktat till de under arton år. Dessa bemannas av Familjemottagningen.
Öppettider: vardagar 8.00-16.30
Telefon: 08-718 99 91
Frågor och svar relaterat till covid-19 – för dig som arbetar inom hälso- och sjukvård, kommunal hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård
Socialstyrelsen har samlat svar på vanliga frågor för dig som arbetar inom hälso- och sjukvård, kommunal hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård. Innehållet inkluderar allt från ansvars- och verksamhetsfrågor till behandlingsråd och frågor om utrustning.
Frågor och svar relaterat till covid-19
Socialpsykiatrin erbjuder samtalsstöd i Falköping
Socialpsykiatrin i Falköpings kommun har skapat ett team för samtalsstöd. Kommunens medborgare kontaktar teamet via telefon eller mejl.
Äldreomsorg
Samarbetsrum för äldreomsorg, hemsjukvård och funktionshinder
SKR har skapat ett samarbetsrum för medicinskt ansvariga sjuksköterskor, enhets- och verksamhetschefer samt utvecklingsledare i kommuner och regioner som arbetar med äldreomsorg, hemsjukvård och funktionshinder. I samarbetsrummen kan kommuner också dela erfarenheter, goda exempel och diskutera lösningar kring frågor kopplade till covid-19.
Anmälan till samarbetsrum på SKR
Ökat stöd till äldre och närstående och digital handledning
Förebyggande verksamheter inom vård och omsorg i Örebro kommun har ställt om delar av sin verksamhet för ett utökat stöd till äldre och närstående. Stödet ges oavsett om man har kontakt med kommunen sedan tidigare eller inte. Såväl direkt uppsökande verksamhet som utskick med information sker. Resurser från tillfälligt stängda verksamheter används i arbetet. För att förebygga ofrivillig ensamhet och främja psykisk hälsa ges bland annat möjligheter till samtalsstöd i olika former, ”Walk and talk” promenader, stöd med inköp och apoteksärenden m.m. av volontärer i samverkan med bland annat Stadsmissionen och Röda korset, tips om aktiviteter, digitalt stöd av IT-guider via telefon och digitalt kulturutbud och utomhusföreställningar med dans och musik på vård- och omsorgsboenden i samverkan med studieförbund.
Ökat stöd till äldre och närstående och digital handledning
Stödtelefon för seniorer
Gävle kommun har initierat och driver en stödlinje för seniorer, de som tillhör riskgrupper eller är dess närstående. Stödlinjen ger samtal som lindrar oro och inger trygghet, tips om företag som kan bistå med inköp, lotsning till frivilliga som kan ge stöd i olika former eller koordinering av eventuella insatser om det behövs.
Syftet är att möjliggöra för äldre personer i Gävle kommun att känna sig lugna och trygga i rådande tider av coronavirus (covid-19). Uppdraget är även att samordna och koordinera den kraftsamling som organisationer, volontärer och företag står för. Anledningen är att många av de äldre inte har stöd från samhället och att deras kontaktnät har minskat i samband Corona. Alla har heller inte närstående som kan ge stöd.
Insatsen är en del i Gävle kommuns arbete för att bli äldrevänligare.
Under våren har Stödlinjen har haft drygt 600 samtal. Ca 80% av de som har ringt har varit äldre över 70 år. Av de som ringt har 47% sökt hjälp med att handla mat och mediciner och 34% har sökt samtal för rådgivning.
Stödlinjen håller öppet hela sommaren för att fortsätta stötta de som tillhör riskgrupp. På grund av lägre bemanning svarar stödlinjen säkrast vardagar mellan 9-12 från och med 15 juni.
Stödlinjen är öppen vardagar kl. 9-12
Telefonnummer: 026-17 87 00
Kontaktperson: Kerstin Weivert, projektledare, Gävle kommun 026-17 80 00
Stödtelefon för de som känner oro
Norrköpings kommun har öppnat upp en stödlinje för de som känner oro. Kommunens stödtelefon är till för allmänheten och bemannas av vår krisstödsgrupp. Våra stödpersoner är utbildade i psykologisk första hjälp och har till uppgift att finnas till hands, lyssna aktivt, ge råd och vägleda till rätt instans.
Du når krisstödslinjen via kommunens kontaktcenter.
Öppettider: Måndag till fredag klockan 09.00-15.00, helgfria vardagar. Du kan vara anonym.
Telefon: 011-15 00 00
Stödtelefon för de som känner oro
Utökat stöd till anhöriga via mail, telefon och videomöte
Botkyrka kommun erbjuder utökat anhörigstöd inom vård- och omsorgsförvaltningen med information och stöd via e-post, telefonsamtal och samtal via Skype. Det går även att lämna namn och telefonnummer om du når telefonsvararen.
Telefontider på vardagar kl. 9-16.30.
Hjälp att ha videomöten för boende på särskilda boenden
I Bengtsfors kommun erbjuder kommunens boenden hjälp för de som bor på särskilda boenden att genomföra videosamtal med anhöriga. Det finns möjlighet att ha kontakt på olika videoplattformar.
Videomöten på särskilda boenden
Konserter flyttar ut och ges utanför vård- och omsorgsboenden
I Uddevalla kommun hålls i april flera musikframträdanden utanför vård- och omsorgsboenden som de äldre kan lyssna på från balkongerna. Det är Studieförbundet Vuxenskolan som tagit initiativ till totalt 25 konserter som genomförs med stöd från Radiohjälpen utanför olika boenden från Strömstad i norr till Stenungsund i söder.
Mat och receptfri medicin levereras direkt till dörren
I flera kommuner kan de som är 70 år eller äldre få sin mat och receptfria medicin levererad direkt till dörren. Det är en del av det samarbete som SKR, MSB och fem frivilligorganisationer kommit överens om. Ett exempel är Botkyrka kommun som tillsammans med Svenska kyrkan och Hela Människan som gått ihop för att hjälpa äldre under coronakrisen.
Stärkt frivilligstöd till kommuner att stödja äldre
Gruppsamtal per telefon
Hjärnkolls seniorambassadörer håller fr o m v.16 gruppsamtal för oroliga och ensamma äldre över telefon eller digitalt. Tre till fem personer i varje grupp, som träffas på given dag och tid, en timme/vecka under fyra veckor. Manual och utvärdering är framtaget. Vi vänder oss till dig som är yrkesperson och möter äldres behov i ditt arbete: ta kontakt med oss när du vet 3-5 äldre som skulle ha glädje av dessa samtal.
Riksförbundet Hjärnkoll verkar för att öka kunskap samt minska stigma kring psykisk ohälsa. Navet i verksamheten är ambassadörer som föreläser utifrån egen erfarenhet. Seniorambassadörerna är också utbildade till samtalsgruppledare för “Vi pratar om livet – samtalsgrupp för äldre”. De har nu också deltagit i en workshop inför att hälla dessa gruppsamtal.
Tipsa IVO – digital tjänst för anmälningar
På grund av covid-19 gör IVO för närvarande inga platsbesök inom vård och omsorg, undantaget är inspektioner som rör risk för liv och hälsa eller andra allvarliga konsekvenser.
Tjänsten “Tipsa IVO” är en digital tjänst som vänder sig särskilt till yrkesverksamma. Tips kan röra exempelvis brister, risker och missförhållanden inom vård och omsorg.
Mötesplatser för seniorer
När samtliga mötesplatser för seniorer har stängt i samband med Covid 19 erbjuder Eskilstuna kommun en digital mötesplats med aktiviteter via facebooksidan Mötesplatser för seniorer i Eskilstuna kommun. Mötesplatsen har ett program som inkluderar allt från olika typer av gympa och uteträning till frågesport och kluringar.
Information om mötesplatser för seniorer
Facebooksidan Mötesplatser för seniorer
Film om svåra samtal i livets slutskede
Region Jämtland-Härjedalen har tagit fram en kort film om samtal om vård i livets slutskede kopplat till covid-19. Filmen är framtagen av den palliativa vården och kan användas av profession och för samtal med patienter och närstående. Filmen ger konkreta tips kring hur man kan prata om de här frågorna innan en person är sjuk.
Film om svåra samtal i livets slutskede
Frågor och svar relaterat till covid-19 – för dig som arbetar inom hälso- och sjukvård, kommunal hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård
Socialstyrelsen har samlat svar på vanliga frågor för dig som arbetar inom hälso- och sjukvård, kommunal hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård. Innehållet inkluderar allt från ansvars- och verksamhetsfrågor till behandlingsråd och frågor om utrustning.
Frågor och svar relaterat till covid-19
Stöd för arbetssätt vid särskilda boendeformer för äldre gällande covid-19
Socialstyrelsen har tagit fram ett stöd för personal och chefer vid särskilda boendeformer för äldre gällande arbetssätt anpassade för situationen med covid-19 pandemin. Stödet innefattar information om beteendemässiga och psykiska symptom vid demenssjukdom samt hur arbetssätt anpassas för att minska smittspridning.
Stöd för arbetssätt vid särskilda boendeformer för äldre gällande covid-19
Samarbete i Bollnäs kommun för att bistå äldre och riskgrupper
Bollnäs kommun i samarbete med Svenska Kyrkan, Föreningsalliansen, föreningslivet och de lokala butikerna har gått samman för att bistå riskgrupper som behöver hjälp att handla dagligvaror och apoteksvaror till 70+ och riskgrupper. Hjälpen är kostnadsfri.
Hjälplinje för 70+, Kristianstad
Hjälplinjen samordnas av Kristianstads kommun och hit kan personer ringa som är över 70 år, sitter i karantän eller tillhör en riskgrupp – för att prata en stund, ställa frågor eller få stöd vid oro. De kan också få hjälp att utföra enkla ärenden för att inte utsätta sig för smitta som till exempel handla, hämta mat på restaurang eller hämta böcker på biblioteken. Hjälplinjen är öppen vardagar mellan klockan 8.00-16.00 och telefonnumret är 044-13 20 99.
Kristianstads kommun samordnar också volontärer och samarbetar med civila samhället som vill stötta de personer som ringer till vår hjälplinje. Volontärerna hjälper till med sociala insatser eller utför enklare uppdrag. De sociala insatserna kan vara samtal i olika former eller aktiviteter utomhus. De enklare uppdragen kan vara att handla, posta brev med mera.
Kristianstads kommun om hjälplinje för 70+
Individ och familjeomsorg
Material om våldsutsatthet, Jämställdhetsmyndigheten
Jämställdhetsmyndigheten har tagit fram ett material om våldsutsatthet under covid-19. Kampanjen riktar sig till de som utsätts för våld i nära relationer, mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt prostitution och människohandel. Kommuner kan använda materialet för att sprida uppmärksamhet om att våldet riskerar att öka, och vart utsatta ska vända sig för att få hjälp.
Material om våldsutsatthet, Jämställdhetsmyndigheten
Checklista för kommuners arbete med våldsutsatthet i samband med covid-19
Som ett led i att identifiera arbetssätt har Jämställdhetsmyndigheten inventerat hundra kommuners webbplatser för att kartlägga hur kommunerna sprider information om ökad våldsutsatthet i samband med covid-19, samt den isolering som pandemin har bidragit till. Detta för att ge kunskap om hur informationsspridningen sker idag och för att utveckla framtida stöd till kommuner om informationsspridning och effektiva arbetssätt.
Checklista till kommuners information på webben, Jämställdhetsmyndigheten
Samarbetsrum för den sociala barn- och ungdomsvården
SKR har skapat ett samarbetsrum för chefer och utvecklingsledare som arbetar med den sociala barn- och ungdomsvården där de kan diskutera frågor som uppstår med anledning av den uppkomna situationen med Covid-19. Här kan ni både ställa frågor till de som arbetar med dessa frågor på SKR och varandra, samt dela med er av hur ni hanterar situationen och stötta varandra i frågor kring både myndighetsutövningen och insatser som t ex familjehem.
Exempel på dokument och tips som delas är alltifrån informationsmaterial kring oro till riktlinjer för hemarbete inom social- barn och ungdomsvård.
Anmälan till samarbetsrum på SKR
SKR:s konkreta råd till kommuner gällande kvinnofrid
När allt fler isolerar sig hemma på grund av covid-19, ökar risken för våld i nära relationer. Det blir också svårare för utsatta att söka hjälp. Kommuner behöver förbereda för att fler behöver stöd och skydd – både nu och efter pandemin. SKR har samlat praktiska och konkreta råd kopplat till detta. På länken nedan finns också information om SKR:s nätverk för kommuner och regioners yrkesverksamma som arbetar med dessa frågor.
SKR:s konkreta råd till kommuner gällande kvinnofrid
Stöd för samverkan kring barn och unga som är särskilt utsatta
Om förskolor och grundskolor stängs på grund av covid-19, ska kommunen erbjuda förskola eller fritidshem till barn som behöver det av särskilda skäl. SKR har tagit fram stöd för hur socialtjänst och skola kan samverka för att uppmärksamma dessa barn. Stödet omfattar också förslag på innehåll i informationsutskick till barn och familjer.
Information om stödet för hur socialtjänst och skola kan samverka
Tipsa IVO – digital tjänst för anmälningar
På grund av covid-19 gör IVO för närvarande inga platsbesök inom vård och omsorg, undantaget är inspektioner som rör risk för liv och hälsa eller andra allvarliga konsekvenser.
Tjänsten “Tipsa IVO” är en digital tjänst som vänder sig särskilt till yrkesverksamma. Tips kan röra exempelvis brister, risker och missförhållanden inom vård och omsorg.
Fältgruppen – uppsökande och förebyggande arbete med fältsekreterare i sociala medier och chatt
Mölndals stad har anpassat Fältgruppens arbete (en enhet inom Socialtjänsten) under pandemin med möjligheter att chatta och nå ut via sociala medier på Instagram och Facebook.
Fältgruppens stöd till barn och unga
Fältgruppens Instagram
Fältgruppens Facebook
Fältsekreterare – uppsökande och förebyggande arbete för barn och unga i chatt och sociala medier
Borås stad har anpassat Fältgruppen (en enhet inom Socialtjänsten) arbete under pandemin med möjligheter att chatta och nå ut via sociala medier på exempelvis Snapchat, Instagram och Facebook.
Chattens öppettider:
Måndag 13-16
Tisdag 17-20
Onsdag 13-16
Torsdag 17-20
Samt i mån av tid under fredagar och lördagar
Fältgruppen i Borås
Fältgruppens chatt
Utökad telefontillgänglighet inom socialpsykiatri
I Malmö stad har Funktionsstödsförvaltningens socialpsykiatriska team som riktar sig till de med psykisk ohälsa och de som möter personer med psykisk ohälsa som vän/anhörig eller i sitt arbete utökat telefontillgängligheten. Teamet ger råd, stöd och konsultation vid psykisk ohälsa, kartlägger behov, hjälper till vid kontakter med socialtjänst och sjukvård eller med att hitta rätt personer för att ansöka om stöd.
Öppettider: Måndag till fredag under kontorstid, med utökad tillgänglighet telefon mellan kl. 10-12.
Socialpsykiatriska teamet i Malmö
Stödtelefon för familjer
Ekerö kommun har öppnat upp ett antal stödlinjer för de som behöver prata med någon om oro eller hur man kan ta hand om egen och andras psykiska hälsa under denna tid. Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Många känner oro för sin egen hälsa och livssituation, eller kanske någon annans hälsa och liv.
Familjebehandlare eller kurator svarar i telefonen.
Öppettider: Måndag-torsdag klockan 13.00-16.00.
Telefon: 08-124 570 09
Stödtelefon för budget- och skuldrådgivning
Ekerö kommun har öppnat upp ett antal stödlinjer kopplat till psykisk hälsa i kristid. För de som i och med krisen är oroliga för sin inkomst eller ekonomi finns en stödlinje med rådgivning från kommunen
Rådgivare svarar i telefonen.
Öppettider: Tisdagar kl 13.00-15.00 och torsdagar kl 10.00-12.00.
Telefon: 08-124 571 00
Budget- och skuldrådgivning i Ekerö
Familjechatten
I Halmstads kommun erbjuds föräldrar och andra viktiga vuxna till barn eller ungdom att chatta med en socialrådgivare om stort och smått i frågor som rör hen eller hens familjeliv. Även ungdomar är varmt välkomna till chatten.
Frågor som kan vara aktuella är sånt som är kopplat till pandemin, skärmanvändande, tjat, syskonbråk, strul med skolan eller bara någon att bolla med.
Öppettider: Söndag till onsdag kl. 18-21 samt måndag och tisdag kl. 11-13
Digital orosanmälan för barn som far illa
Linköpings kommun erbjuder en e-tjänst för att göra orosanmälningar när barn far illa.
Digital orosanmälan i Linköping
Uppmuntran att söka stöd om krisen ger känslor som går ut över familjen
Nacka kommun informerar om att isolering och karantän under pandemin kan leda till ökade irritationer och känslor som kan gå ut över familjen. Kommunen uppmuntrar till att ta en sådan oro på allvar och söka stöd från kommunen om man känner att det finns risk att man skulle tappa kontrollen över irritation och ilska.
Nackas stödtelefon om hot och våld
Nya material kring våld i nära relationer med anledning av covid-19
På grund av Corona är det många som uppmuntras att hålla sig hemma mer. Det finns då risk för ökat våld i nära relationer. VKV, Västra Götalandsregionens kompetensteam om våld i nära relationer har samlat affischer att ha i väntrum eller sprida via sociala medier för att uppmärksamma detta. Material och innehåll i affischerna kommer från Huskurage, som är en förening som verkar för att alla ska leva i ett hem fritt från rädsla och våld. Dessa affischer går att ladda ner kostnadsfritt och skriva ut – antingen i A4 eller i A3. Det finns en affisch som vänder sig till vuxna och en som vänder sig till barn och unga.
Material om våld i nära relationer
Gruppsamtal per telefon
Hjärnkolls seniorambassadörer håller fr o m v.16 gruppsamtal för oroliga och ensamma äldre över telefon eller digitalt. Tre till fem personer i varje grupp, som träffas på given dag och tid, en timme/vecka under fyra veckor. Manual och utvärdering är framtaget. Vi vänder oss till dig som är yrkesperson och möter äldres behov i ditt arbete: ta kontakt med oss när du vet 3-5 äldre som skulle ha glädje av dessa samtal.
Riksförbundet Hjärnkoll verkar för att öka kunskap samt minska stigma kring psykisk ohälsa. Navet i verksamheten är ambassadörer som föreläser utifrån egen erfarenhet. Seniorambassadörerna är också utbildade till samtalsgruppledare för “Vi pratar om livet – samtalsgrupp för äldre”. De har nu också deltagit i en workshop inför att hälla dessa gruppsamtal.
Socialförvaltningen öppnar stödlinje för social oro
Coronapandemin kan få konsekvenser även för det personliga och privata livet. Stress, frustration och konflikter i familjen är några av dem. För att hjälpa och stötta människor som upplever oro kring detta erbjuder Helsingborg stad en anonym telefonlinje för samtalsstöd som bemannas av erfarna socialarbetare. Går även att få stöd på arabiska via knappval.
Telefon: 042-106999
Öppettider: 8-17 på vardagar.
Socialförvaltningen öppnar stödlinje för social oro
Samarbete med apoteken för att hjälpa de som utsätts för våld i nära relation
Piteå kommun samverkar med apoteken för att hjälpa de som utsätts för våld i nära relationer. Genom att som individ ange koden “Mask 19” hjälper apotekspersonalen till med att förmedla kontakt till professionell hjälp via enheten Stöd till barn och familj. Initiativet har tagits för att sänka tröskeln att söka hjälp, vilket anses som extra viktigt under dessa tider med isolering och risk för ökat våld i nära relationer.
Mer information om samarbetet mellan Piteå kommun och apoteken
Trosa kommun öppnar stödlinje
Socialkontoret i Trosa kommun erbjuder en telefonlinje för samtalsstöd. Telefonlinjen håller öppen vardagar mellan kl 9-11.
Socialkontoret öppnar stödlinje under Coronapandemin
Ekonomiskt bistånd
Digital ansökan om ekonomiskt bistånd
Köpings kommun erbjuder en e-tjänst för personer som ansöker om ekonomiskt bistånd. Tjänsten kan användas för både nyansökningar och återansökningar. Den som ansöker identifierar sig med bank-id.
Funktionshinder
Samarbetsrum för äldreomsorg, hemsjukvård och funktionshinder
SKR har skapat ett samarbetsrum för medicinskt ansvariga sjuksköterskor, enhets- och verksamhetschefer samt utvecklingsledare i kommuner och regioner som arbetar med äldreomsorg, hemsjukvård och funktionshinder. I samarbetsrummen kan kommuner också dela erfarenheter, goda exempel och diskutera lösningar kring frågor kopplade till covid-19.
Anmälan till samarbetsrum för äldreomsorg, hemsjukvård och funktionshinder
Stödtelefon för personer med funktionsnedsättning
Täby kommun har startat en stödlinje på telefon för personer med funktionsnedsättning som upplever oro. Telefonen bemannas av en medarbetare på avdelningen för funktionsnedsättning.
Öppettider: Måndag till onsdag och fredag klockan 16-18, torsdag klockan 9-11
Telefonnummer 08-555 596 08
Daglig verksamhet håller öppet och tillverkar visir
Södertälje kommun har fortsatt med daglig verksamhet men ställt om flera dagliga verksamheter till att tillverka visir som kan användas i hälso- och sjukvård och omsorg.
Tillverkning av visir i Södertälje
Daglig verksamhet håller öppet och tillverkar skyddsutrustning
Täby kommun har fortsatt med daglig verksamhet men ställt om till att tillverka skyddsutrustning till vård och omsorg. Personerna som går på dagliga verksamheten tillverkar både förkläden och visir.
Tillverkning av skyddsutrustning i Täby
Gruppsamtal per telefon
Hjärnkolls seniorambassadörer håller fr o m v.16 gruppsamtal för oroliga och ensamma äldre över telefon eller digitalt. Tre till fem personer i varje grupp, som träffas på given dag och tid, en timme/vecka under fyra veckor. Manual och utvärdering är framtaget. Vi vänder oss till dig som är yrkesperson och möter äldres behov i ditt arbete: ta kontakt med oss när du vet 3-5 äldre som skulle ha glädje av dessa samtal.
Riksförbundet Hjärnkoll verkar för att öka kunskap samt minska stigma kring psykisk ohälsa. Navet i verksamheten är ambassadörer som föreläser utifrån egen erfarenhet. Seniorambassadörerna är också utbildade till samtalsgruppledare för “Vi pratar om livet – samtalsgrupp för äldre”. De har nu också deltagit i en workshop inför att hälla dessa gruppsamtal.
Förskola, skola och elevhälsa
Stöd för scenarioplanering, skolahemma.se
Webbplatsen skolahemma.se samlar stöd till skolan under coronapandemin, inklusive ett stöd för scenarioplanering.
Stöd för scenarioplanering, skolahemma.se
Diskussionsfrågor om pandemin för elever på gymnasiet, Skolverket
Barn och unga drabbas av lindrigare symptom vid covid-19 än vuxna och Folkhälsomyndigheten rekommenderar inte längre distansundervisning för gymnasieskolan. Men alla – även barn och unga – bör följa rekommendationerna för att minska smittspridningen. Har dina elever koll på dem?
Diskussionsfrågor om pandemin för elever på gymnasiet, Skolverket
Kommunens ansvar för förskola och skola vid pandemi
SKR har samlat information som rör huvudmannens roll och ansvar för förskola och skola med anledning av det nya coronaviruset. Informationen omfattar exempelvis huvudmannens ansvar, checklistor som stöd inför eventuell stängning av verksamheter och råd kring samverkan för barn och unga som är särskilt utsatta.
SKR hänvisar till Skolverket när det gäller frågor som rör innehållet i de förordningar och beslut som regering och skolmyndigheter fattar.
Huvudmannens roll och ansvar för förskola och skola
Stöd kring samverkan kring barn och unga som är särskilt utsatta
Om förskolor och grundskolor stängs på grund av covid-19, ska kommunen erbjuda förskola eller fritidshem till barn som behöver det av särskilda skäl. SKR har tagit fram stöd för hur socialtjänst och skola kan samverka för att uppmärksamma dessa barn. Stödet omfattar också förslag på innehåll i informationsutskick till barn och familjer.
Information om stödet för hur socialtjänst och skola kan samverka
Skolverkets stöd till skolans arbete med elevhälsan under coronapandemin
Skolverket har tagit fram en webbsida med råd och stöd till skolor kring hur de kan fortsätta arbeta med elevhälsoarbetet under rådande pandemi. Sidan innehåller svar på frågor som:
- Vad gäller nu för elevhälsoarbetet i skolan?
- Hur kan vi förändra verksamheten så att det blir bra för eleverna?
- Hur följer vi upp att alla elever följer med i undervisningen och mår bra?
- Hur gör vi när elever är oroliga?
- Hur gör vi vid dödsfall?
Sidan innehåller även länkar till användbara resurser samt fördjupad information.
Skolans arbete med elevhälsa under coronapandemin
Stödtelefon för barn och unga
Ekerö kommun har öppnat upp ett antal stödlinjer för de som behöver prata med någon om oro eller psykisk hälsa under denna tid. Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Många känner oro för sin egen hälsa och livssituation, eller kanske någon annans hälsa och liv.
För unga upp till 18 år finns en telefon som Ekerökommuns skolkurator bemannar måndag-torsdag 13-16. Tel: 076-698 43 25
Stödtelefon till familjer
Ekerö kommun har öppnat upp ett antal stödlinjer för de som behöver prata med någon om oro eller psykisk hälsa under denna tid. Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Många känner oro för sin egen hälsa och livssituation, eller kanske någon annans hälsa och liv.
Stödtelefon till familjer: Familjebehandlare eller kurator svarar i telefonen, måndag-torsdag kl 13.00-16.00. Tel: 08-124 570 09
Fritidslots i sociala medier
Mölndals stad ger extra stöd till barn och unga med fokus på nyanlända genom livesändning på Facebook med deras fritidslots som svarar på alla frågor som kommer in, främst från målgruppen nyanlända och utrikesfödda unga. Livesändningarna hålls när större förändringar kommer gällande exempelvis direktiv eller rekommendationer från myndigheter.
Telefonlinje för barn och unga
Botkyrka kommun ger nu barn och unga mer stöd med anledning av den rådande coronakrisen. Botkyrkabor under 18 år kan ringa kommunens barntelefon och dessutom utökar kommunen sin närvaro av fältassistenter i alla kommundelar.
Barntelefonen är öppen från kl. 9 till kl.14 måndag till fredag.
Telefonnummer 020-50 40 22
Öppen förskola ställer om verksamheten och fortsätter utomhus
I Bengtsfors kommun har öppna förskolan fortsatt öppet och erbjuder verksamhet för barnfamiljer utomhus.
Bengtsfors öppna förskola
Stöd till familjer i Coronatider i Bengtsfors
Elevhälsan ger utökat stöd digitalt och via telefon
I Norrtälje kommun har Elevhälsan börjat erbjuda stöd från kuratorer och skolsköterskor via en e-tjänst där elever enkelt kan få kontakt med svar inom 24 timmar. Kommunen upplever att behovet har ökat och öppnar också Elevhälsans stödtelefon som ett komplement. Till stödtelefonen kan elever eller vårdnadshavare ringa när det finns ett behov att prata med någon. Man behöver inte ha något speciellt ärende för att ringa, utan det räcker med att känna ett behov av att få prata med en professionell vuxen som kan stötta och slussa vidare till BUP och psykiatrin om det bedöms som nödvändigt.
Öppettider: Alla helgfria vardagar 07.30-18.00, inklusive skollov
Telefonnummer: 0176-283441
Stödtelefon för elever i Norrtälje kommun
Kontaktperson: Carina Forsberg, carina.forsberg@norrtalje.se
Klassrum med himlen som tak – tips och kunskapsöversikt om undervisning utomhus
Skolor som flyttar undervisningen utomhus kan förvänta sig en rad positiva effekter. Förutom minskad smittspridning visar forskning att undervisning i utemiljö snabbt förbättrar elevers koncentration, arbetsminne och studiemotivation. Elever som får naturen som klassrum är mindre stressade, rör på sig mer och presterar bättre i skolan. Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har i samarbete med Linköpings universitet tagit fram en kunskapsöversikt om undervisning utomhus. Frågor om utemiljöns betydelse för barns och ungas hälsa och välbefinnande koordineras av Tankesmedjan Movium, vid SLU.
Klassrum med himlen som tak – positiva effekter när barn och undervisning flyttar ut
Kunskapsöversikt om utomhusundervisning
Staden och barnen – samspel med utemiljön
Fortsatt skollunch för gymnasieelever i samarbete med restauranger
Kalmar kommun erbjuder subventionerad skollunch i samarbete med restauranger i kommunen. Satsningen med subventionerad lunch är ett erbjudande för att möjliggöra att alla gymnasieungdomar får minst ett riktigt mål om dagen även fast skolorna är stängda samt att stödja näringen som är i kris på grund av coronaviruset. Erbjudandet gäller för samtliga gymnasieelever som är inskrivna på en gymnasieskola i Kalmar kommun som i vanliga fall har skollunch.
Information till elever – anslutna restauranger
Frågor och svar
Fortsatt skollunch för gymnasieelever genom avhämtning på skolan
Umeå kommun erbjuder elever i kommunens gymnasieskolor möjlighet att hämta lunch på ett urval av kommunens grundskolor och gymnasieskolor. Det är på grund av coronapandemin och rådande situation. Lunchen beställs i förväg och hämtas i matlådor. Elever i behov av specialkost och har anmält det sedan tidigare har möjlighet att få det.
Skollunch till gymnasieelever i Umeå kommun
Fortsatt skollunch för gymnasieelever genom avhämtning på skolan
I Köpings kommun erbjuds gymnasieelever skrivna i kommunen möjlighet till fortsatt skollunch. Kommunen ger elever tillgång till en QR-kod som kan användas för att hämta mat från utvalda restauranger.
Skollunch till gymnasielever i Köpings kommun
Digitalt studentfirande med utspring som sänds online
Midsommarkransens gymnasium planerar ett digitalt studentfirande för skolan cirka 200 avgångselever. Ett symboliskt utspring klassvis som kommer att sändas live för släktingar att kunna ta del av.
Kultur och fritid
Kulturakuten – stöd att få kommunens kulturaktiviteter hemma
Malmö stad ställer om sitt kulturliv och erbjuder detta online. I en tid då evenemang ställs in, social distansering har blivit vardag och våra kulturverksamheter töms på besökare behövs ett alternativ. Malmö stad har samlat allt från konserter och guidade turer till föredrag och djupdykningar bakom kulisserna. Malmö stads breda kulturliv, rakt in i din digitala enhet.
Aktivitetskatalogen Corona – stöd att hitta allt som fortfarande går att göra
Malmö stad tydliggör på sin hemsida alla aktiviteter som fortfarande finns inom kommunen samt idéburen verksamhet och föreningar.
Aktiviteter som erbjuds under Corona-pandemin i Malmö
Tips på aktiviteter i Corona-tider
Stockholm stad tydliggör på sin hemsida alla aktiviteter som fortfarande finns inom kommunen. Exempelvis digital kulturnatt, digitala visningar av stadshuset och utomhusaktiviteter.
Take-away bokpåse med hemkörning från biblioteket
Sundsvalls kommun erbjuder hemkörning av bokpåsar till personer i riskgrupper. Kommunen använder överkapacitet hos chaufförer och minibussar, som annars används inom exempelvis färdtjänst, till att administrera en ny tjänst där bibliotekets kunder i riskgrupper kan låna och beställa en bokpåse med take-away. Detta kompletterar de digitala tjänster biblioteket har tills vidare
Hemkörning av bokpåsar i Sundsvall
Kommunens hälsocoach stöttar seniorer att träna själv
Haninge kommun har producerat två träningsfilmer för att stötta personer som inte kan gå till sin sedvanliga träning så att de ska kunna träna själv hemma.
Filmerna riktar sig till personer som är 70 år eller äldre och är framtagna av kommunens hälsocoach.
Engagera dig eller be om hjälp med app
Fler kommuner i Skåne (Tomelilla, Helsingborg, …. ) använder appen Nyby för att koppla samman personer som vill hjälpa med de som är i behov av hjälp. Appen kan användas för exempelvis inköpshjälp och annat.
Tipspromenader för vuxna och barn
I Bengtsfors kommun har fritidskontoret gjort tipspromenader som kommer att sitta uppe på varje ort under våren.
Tipspromenader för vuxna och barn
Läsbussen Läster ersätter stängt bibliotek
I Bengtsfors kommun finns Läsbussen Läster på plats när Dals Långeds bibliotek är stängt. På läsbussen kan du låna och återlämna böcker, läsa dagstidningar och få hjälp med enklare utskrifter.
Tips på aktiviteter till dig som befinner dig i riskgrupp
Eskilstuna kommun har samlat tips på aktiviteter för dig som befinner dig i riskgrupp och ska begränsa dina nära kontakter. Tipsen inkluderar bland annat att läsa en bok hemlevererad från Stadsbiblioteket som har utökat sin service för dig i riskgrupp, eller att vara ute i friska luften och besöka kommunens friluftsområden, vandringsleder eller parker. Kommunen erbjuder också digitala aktiviteter i form av livemusiksändningar via Facebook, livesända visningar från museér och tillgång till digitalt arkiv med tusentals fotografier.
Tips på aktiviteter till dig som befinner dig i riskgrupp
Musikunderhållning online när träffpunkterna för äldre håller stängt
Personal från hälsofrämjande-och förebyggandeenheten i västra Göteborg livesänder musikunderhållning kl. 11 på tisdagar och torsdagar. Initiativet startades efter att samtliga träffpunkter för äldre stängdes i samband med Covid 19. Livesändningarna riktar sig till alla äldre i Göteborg och runt om i landet.
Kompetensstärkande insatser för personal
E-utbildning till vårdpersonal inom psykologiskt krisstöd
I och med pandemin har Region Stockholm tagit fram en digital utbildning i krisstöd som riktar sig till personal inom hälso- och sjukvården. Utbildningen riktar sig till all vård – och behandlingspersonal inom Region Stockholm, som möter patienter/personer som känner oro/rädsla i samband med den pågående pandemin covid-19.
Utbildningen är skapad av Regionalt Kunskapscentrum Kris- och Katastrofpsykologi (RKK) i SLSO.
Lärtorget
Så kan du som vårdgivare bemöta oro
Stödtelefon för yrkesverksamma avseende hedersrelaterat våld och förtryck
Med anledning av samhällssituationen har nationella kompetensteamet uppmärksammat att risken för våld i familjen mot barn och unga ökar i takt med begränsning av rörelsefriheten, inte minst för dem som lever i en hederskontext.
Arbetar du inom socialtjänst, skola, förskola, hälso- och sjukvård, ideell sektor eller annan verksamhet kan du kontakta sakkunniga i Nationella kompetensteamet vid behov av vägledning kring de olika dilemman som kan uppstå till följd av rådande situation. Du får rådgivning i ärenden som rör hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning av flickor och kvinnor. Vi hjälper dig i ditt arbete så att utsatta barn och vuxna får det stöd och skydd som de har behov av och rätt till.
Öppettider: Vardagar kl. 8-16
Telefonnummer: 010-223 57 60
Nationella stödtelefonen för hedersförtryck
Webbstöd för vården – för regionernas arbetet mot våld
NCK driver även den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen 020-50 50 50 som är öppen dygnet runt dit också yrkesverksamma kan ringa för att få råd och stöd.
Webbstöd för kommuner – för arbetet mot våld
Film om svåra samtal i livets slutskede
Region Jämtland-Härjedalen har tagit fram en kort film om samtal om vård i livets slutskede kopplat till covid-19. Filmen är framtagen av den palliativa vården och kan användas av profession och för samtal med patienter och anhöriga. Filmen ger konkreta tips kring hur man kan prata om de här frågorna innan en person är sjuk
Kort film om det viktiga samtalet i livets sista skede
Korta filmer om att ”Våga fråga” om mående och självmordstankar
Region Kalmar har tagit fram korta filmer på temat ”våga fråga – med fysisk distans men social närhet”. Filmerna är ett stöd kring hur man i det rådande läget kan fånga upp när någon inte mår bra och hur man kan agera vid psykisk ohälsa och om tankar om självmord skulle komma på tal.
Korta filmer om att ”Våga fråga” om mående och självmordstankar
Korta filmer om att ”Våga fråga” för personer i ekonomisk kris
Region Kalmar har tagit fram korta filmer på temat ”våga fråga – hur mår du?” som riktar sig till att prata med personer där arbetssituation eller ekonomi är påverkat av läget. Filmerna beskriver konsekvenser på psykisk hälsa i nuläget och hur man kan fånga upp när någon inte mår bra.
Korta filmer om att ”Våga fråga” för personer i ekonomisk kris
Råd relaterade till Covid-19 för medarbetare inom vård och omsorg
Palliativt kunskapscentrum i Region Stockholm har samlat information och råd kopplade till Covid-19. Informationen är främst riktat till medarbetare som möter döende personer och fokus är därför på symtomlindring samt psykosocialt och existentiellt stöd. Råden kan dock vara ett bra komplement även vid tillfrisknande från Covid-19.
Samlade råd om Covid-19 för medarbetare inom vård och omsorg
Samling av länkar och råd som rör vården av patienter med Covid-19
Palliativt Utvecklingscentrum vid Lunds Universitet och Region Skåne har samlat länkar som rör vård av patienter med Covid-19. Länkarna innefattar råd om samtal och kommunikation i form av exempelvis samtalsguider anpassade för olika situationer, samt behandlingsråd från Stockholms sjukhem och Socialstyrelsen.
Samling av länkar och råd som rör vården av patienter med Covid-19
Frågor och svar relaterat till covid-19 – för dig som arbetar inom hälso- och sjukvård, kommunal hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård
Socialstyrelsen har samlat svar på vanliga frågor för dig som arbetar inom hälso- och sjukvård, kommunal hälso- och sjukvård, socialtjänst och tandvård. Innehållet inkluderar allt från ansvars- och verksamhetsfrågor till behandlingsråd och frågor om utrustning.
Frågor och svar relaterat till covid-19
Stöd för arbetssätt vid särskilda boendeformer för äldre gällande covid-19
Socialstyrelsen har tagit fram ett stöd för personal och chefer vid särskilda boendeformer för äldre gällande arbetssätt anpassade för situationen med covid-19 pandemin. Stödet innefattar information om beteendemässiga och psykiska symptom vid demenssjukdom samt hur arbetssätt anpassas för att minska smittspridning.
Stöd för arbetssätt vid särskilda boendeformer för äldre gällande covid-19
Skolverkets stöd till skolans arbete med elevhälsan under coronapandemin
Skolverket har tagit fram en webbsida med råd och stöd till skolor kring hur de kan fortsätta arbeta med elevhälsoarbetet under rådande pandemi. Sidan innehåller svar på frågor som:
- Vad gäller nu för elevhälsoarbetet i skolan?
- Hur kan vi förändra verksamheten så att det blir bra för eleverna?
- Hur följer vi upp att alla elever följer med i undervisningen och mår bra?
- Hur gör vi när elever är oroliga?
- Hur gör vi vid dödsfall?
Sidan innehåller även länkar till användbara resurser samt fördjupad information.
För psykisk hälsa hos den egna personalen
I dessa tider kan den egna personalens hälsa påverkas på många olika sätt.
Målgrupper som kan behöva extra stöd för olika områden kopplat till den psykiska hälsan är exempelvis
- Personal inom vård- och omsorg vilka har en hög arbetsbelastning och risk för kris och trauma samt en ökad exponering för smitta vilket kan ge oro
- Personal i förskola och skola som kan möta många oroliga familjer
- Personal i socialtjänst som just nu förändrar sina arbetssätt till mer digitala verktyg och hemarbete och där arbetsbelastningen (baserat på tidigare kriser) väntas öka när den akuta smittspridningen avtagit
- Chefer i vård- omsorg, skola och förskola som har en hög arbetsbelastning kopplat till bemanning, planering och stötta medarbetare
- Personal som helt arbetar i hemmet och vilket kan ge social isolering, svårigheter att få struktur på dagen. För personer som är utsatta för våld i hemmet är det särskilt utsatt
Detta skapar behov av olika typer av insatser på individ- arbetsplats- och ledningsnivå och behovet av stöd kan se olika ut under den akuta smittspridningen och den period som följer.
Vi vill särskilt lyfta att Arbetsgivaravdelningen vid Sveriges kommuner och regioner har tagit fram en sida med råd som uppdateras kontinuerligt och som man kan prenumerera på samt att SKR i det partsgemensamma arbetet på Suntarbetsliv.se sammanställt tips som vi länkar till.
Några kommuner och regioner har också delat exempel på vad de gör just nu – berätta ni med om vad ni gör för att främja god psykisk hälsa hos er personal.
Notera att det i första hand är närmsta chef som ansvarar för arbetsmiljö och stöd till personal. Om något av de exempel som lyfts nedan går emot det som din chef har sagt så ska du i första hand följa de råd du redan fått.
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
SKR har tagit fram en praktisk vägledning för chefer och HR kring psykisk hälsa med anledning av pandemin. I dokumentet finns konkreta råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra för att främja psykisk hälsa – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också praktiska tips på strategier och verktyg som kan användas i olika situationer på arbetsplatsen.
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
Vägledning för hantering av samvetsstress
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring att förebygga och hantera samvetsstress. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Vägledning för hantering av samvetsstress
Vägledning för återhämtning
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring återhämtning på arbetsplatsen med anledning av pandemin. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
SKRs råd till arbetsgivare inom kommuner och regioner under pandemin
Arbetsgivaren ansvarar för att verksamheten upprätthålls på ett funktionellt och godtagbart sätt, även vid ett epidemi- eller pandemiutbrott. På SKR.se finns frågor och svar kring olika områden som rör arbetsgivarens ansvar under pandemin. Frågorna täcker in allt från smittskydd till arbetsmiljöansvar och riskbedömningar. Sidan uppdateras löpande och går att prenumerera på.
Arbetsgivares ansvar vid epidemi- eller pandemiutbrott
Frågor och svar kring riskbedömning och arbetsmiljö
Stöd för att bibehålla god arbetsmiljö från Suntarbetsliv
När covid-19 vänder upp och ner på det mesta, gäller det att inte glömma arbetsmiljöarbetet. Det partsgemensamma arbetet Suntarbetsliv har tagit fram stöd med goda råd och tips kring hur man kan arbeta med arbetsmiljöarbetet under pandemin. Stödet inkluderar bland annat råd om riskbedömningar på arbetsplatsen, kommunikation i tider av kris och oro, samt hantering av ökad risk för hög arbetsbelastning.
Stöd för arbetsmiljöarbete i coronatider
5 tips för arbetsmiljöarbete i coronatider
Filmer och stödmaterial kring att förebygga ”Vägen till väggen”
Filmerna Vägen till väggen är till för att öka kunskapen om stressrelaterad psykisk ohälsa i arbetslivet. De riktar sig till både chefer och medarbetare, och kan vara ett bra verktyg för dig som arbetar som HR-chef eller som fackligt förtroendevald.
Filmer och stödmaterial kring att förebygga ”Vägen till väggen”
Strategisk och operativ förstärkning från företagshälsovården
Det går att ta hjälp av företagshälsovården både strategiskt och operativt under pandemin för att måna om personalen. Helsingborg stad beskriver fyra olika områden där staden tar hjälp från företagshälsovården just nu:
- Stödtelefon till chefer och skyddsombud öppen mellan klockan 8-17 varje vardag
- Filmer och stöd om kris och oro till all personal
- Fördjupad utbildning i krishantering och krisstöd till personal inom HR kring hur HR på ett bra sätt kan coacha chefer och ge stöd
- Bollplanksstöd och medicinsk rådgivning till HR kring olika frågor kopplat till covid-19 utifrån behov
Kommunen har dessutom sedan tidigare en dygnet-runt-beredskap i form av akut psykologiskt krisstöd för chefer.
Strategisk och operativ förstärkning från företagshälsovården
Checklista för riskbedömning av arbetsmiljö vid covid-19
Prevent har tagit fram en checklista som kan användas för återkommande riskbesömningar och planering av åtgärder för arbetsmiljön. Checklistan används för att undersöka det nya coronavirusets påverkan på arbetsmiljönpå och utanför arbetsplatsen. Checklistan innehåller frågor om smittrisker, men även om hur arbetsgivaren hanterar frågor som kommunikation, distansarbete, kunskaper och oro. Det är lämpligt att chef och skyddsombud går igenom checklistan tillsammans.
Observera att checklistan och riskbedömningar / handlingsplaner troligtvis behöver ses över och upprepas ett flertal gånger, speciellt då nya fakta och forskningsrön framkommer efter hand.
Checklista för riskbedömning av arbetsmiljö vid covid-19
Krisstöd för all personal dygnet runt
I och med pandemin tillgängliggör Region Stockholm krisstöd dygnet runt för chefer, medarbetare och inhyrd personal hos vårdgivare inom Region Stockholm. Individstöd, chefsstöd, gruppstöd erbjuds både digitalt eller fysiskt. Krisspecialisterna kan även komma ut till verksamheter och stödja på plats vid extra behov.
Krisstöd och samtalsstöd med anledning av covid-19
E-utbildning till vårdpersonal inom psykologiskt krisstöd
I och med pandemin har Region Stockholm tagit fram en digital utbildning i krisstöd som riktar sig till personal inom hälso- och sjukvården. Utbildningen riktar sig till all vård- och behandlingspersonal inom Region Stockholm som möter patienter/personer som känner oro/rädsla i samband med den pågående pandemin covid-19.
Utbildningen är skapad av Regionalt Kunskapscentrum Kris- och Katastrofpsykologi (RKK) i SLSO och är öppen även för personer som inte arbetar inom Region Stockholm.
E-utbildning till vårdpersonal inom psykologiskt krisstöd (på Lärtorget)
Hjälp till vårdgivare att bemöta oro
Råd och rekommendationer till vårdpersonal
Med anledning av pandemin har Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) vid Karolinska institutet sammanställt evidensbaserade resurser och rekommendationer för personal som arbetar inom hälso- och sjukvården. Stödet omfattar tips och råd om egenvård kring att hantera oro, stress och känslor som kan uppkomma utifrån krisen.
Råd och rekommendationer till vårdpersonal
Egenvårdsråd för vårdpersonal
Med anledning av pandemin har Kris och katastrofpsykologi i Region Stockholm sammanställt en lista på egenvårdsråd för vårdpersonal.
Utgångspunkten är att många i yrkeslivet nu möter nya och svåra situationer och kanske behöver göra svåra prioriteringar i arbetet. Många arbetar långa skift, ofta med nya kollegor eller nya arbetsuppgifter. Många känner oro för sig själva, för anhöriga. Hur vi reagerar är individuellt. Många kan känna sig otillräckliga eller känna oro för om orken ska räcka eller om nödvändig utrustning och tillräckliga resurser kommer att finnas.
Råden omfattar hur man kan ta hand om sig själv, använda sitt sociala nätverk och hur man kan söka hjälp när det behövs. Där finns även länkar till mer information och material såsom:
- Information och stöd för chefer
- Psykosocialt stöd för vårdpersonal. Ett material som utvecklats av forskare och medarbetare på Karolinska Institutet
- Krisstöd – vid arbete under extrem press. En skrift för dig som arbetar under nya förutsättningar i och med covid-19
- Film från 1177 Vårdguiden om hur man kan hantera oro och rädsla
Övrigt material:
Material för barn, ungdomar, föräldrar samt till vuxna
För de som förlorat en nära och kär person, vägar genom sorg
Katastrofpsykologi.se
Systematiskt arbetsmiljöarbete och riskbedömning med anledning av covid-19
Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär bland annat att göra en riskbedömning där du ser över vilka arbetsuppgifter eller situationer som kan tänkas utsätta dina anställda för covid-19 men också hur den psykosociala arbetsmiljön förändras. Arbetsmiljöverket har tagit fram en sida om detta där de samlar relevanta material för exempelvis chefer och HR.
Coronavirus och arbetsmiljö
Systematiskt arbetsmiljöarbete och riskbedömning med anledning av covid-19
Arbetsmiljöarbete och covid-19
Nästan alla arbetsplatser berörs av det nya coronaviruset och behöver vara beredda att förändra sina egna riktlinjer och rutiner med kort varsel. Prevent har sammanställt tips, mallar och checklistor som hjälper i arbetsmiljöarbetet.
Arbetsmiljöarbete och covid-19
Leda och vara chef på distans
Prevent har tagit fram tips och råd för hur chefer kan skapa en struktur för att få det dagliga arbetet att fungera, men också vara lyhörd för oro hos sina medarbetare när man leder medarbetare som arbetar på distans och i hemmet.
Så leder du medarbetare på distans
Distansarbete i arbetslivet
Tips för de som arbetar hemifrån
Arbetsmiljöverket har tagit fram en sida med råd och tips avseende arbetsmiljö för chefer och medarbetare vid arbete i hemmet.