Implementering av SIP
En verksamhet kan aldrig bli ”färdigförbättrad”, nya utmaningar och möjligheter kommer alltid att uppstå.
Tre viktiga faktorer för att lyckas:
Kompetens hos användarna. Säkra att metoden används på rätt sätt. Urval, utbildning och handledning av personal är en del av implementeringsprocessen och kan handla om:
- Urval. Identifiera rätt personer för genomförandet och skapa en tydlig målbild
- Utbildning. Gärna gemensam för de som ska arbeta tillsammans. När det gäller SIP är detta personal inom olika organisationer.
- Coaching. Handledning för att överbrygga svårigheter och underlätta korrekt användning
En stödjande organisation. Långsiktigt organisatoriskt stöd kan handla om:
- Stöd från högsta ledningen, tex samordning med andra verksamheter, finansiering, politiskt stöd.
- Stödjande administration som vid behov omfördelar resurser i form av tid, ekonomi och personal.
- Systematisk uppföljning: Som ger återkoppling om hur metoderna fungerar för dem som använder dem.
Effektivt ledarskap. Ett effektivt ledarskap är avgörande för en lyckad implementering och ansvaret kan handla om att:
- Ge mandat
- Tydliggöra roller och ansvar för medarbetare
- Tilldela uppgifter
- Hantera motstånd
- Hantera situationer där det inte finns någon självklar lösning
1: Kompetens hos användarna
2: En stödjande organisation
3: Effektivt ledarskap
Vid implementering och vidmakthållande av arbetet med SIP underlättar det om det finns en gemensam styr- och ledningsfunktion med företrädare från kommun och region. Styr- och ledningsfunktionen behöver finnas såväl på ledningsnivå som förvaltnings- och politisk nivå.
Ledningen behöver med hjälp av interna kvalitets- och ledningssystem se till att planerat arbete genomförs och utvecklas. I överenskommelser, riktlinjer, rutiner och avtal m m kan tydliga signaler ges till verksamheterna.
När man arbetar med SIP kan otydligheter om ansvarsfördelning upptäckas. Då är det viktigt att använda organisationens lednings- och styrningssystem för att ta tillvara erfarenheterna och skapa rutiner för de områden som är otydliga.
Med kunskap om implementering blir i genomsnitt 80 procent av det planerade förändringsarbetet genomfört efter tre år. Utan sådan kunskap genomförs istället bara 14 procent av förändringsarbetet efter 17 år.
Det finns fyra olika faser i implementeringsprocessen:
- Behovsinventering
- Installation
- Användning
- Vidmakthållande