Implementering av SIP

Implementering och vidmakthållande av arbetet med SIP kräver kontinuerligt arbete. Nya utmaningar och möjligheter kommer alltid att uppstå.

Tre viktiga faktorer för att lyckas

Kompetens hos användarna

Säkra att metoden används på rätt sätt. Urval, utbildning och handledning av personal är en del av implementeringsprocessen och kan handla om:

  • Urval – identifiera rätt personer för genomförandet och skapa en tydlig målbild.
  • Utbildning – gärna gemensam för de som ska arbeta tillsammans. När det gäller SIP är detta personal inom olika organisationer.
  • Coaching – handledning för att överbrygga svårigheter och underlätta korrekt användning.

En stödjande organisation

Långsiktigt organisatoriskt stöd kan handla om:

  • Stöd från högsta ledningen, tex samordning med andra verksamheter, finansiering, politiskt stöd.
  • Stödjande administration som vid behov omfördelar resurser i form av tid, ekonomi och personal.
  • Systematisk uppföljning: Som ger återkoppling om hur metoderna fungerar för dem som använder dem.

Effektivt ledarskap

Ett effektivt ledarskap är avgörande för en lyckad implementering och ansvaret kan handla om att:

  • ge mandat
  • tydliggöra roller och ansvar för medarbetare
  • tilldela uppgifter
  • hantera motstånd
  • hantera situationer där det inte finns någon självklar lösning.

1: Kompetens hos användarna

2: En stödjande organisation

3: Effektivt ledarskap

Styrning och ledning

Vid implementering och vidmakthållande av arbetet med SIP underlättar det om det finns en gemensam styr- och ledningsfunktion med företrädare från kommun och region. Styr- och ledningsfunktionen behöver finnas såväl på ledningsnivå som förvaltnings- och politisk nivå.

Ledningen behöver med hjälp av interna kvalitets- och ledningssystem se till att planerat arbete genomförs och utvecklas. I överenskommelser, riktlinjer, rutiner och avtal m m kan tydliga signaler ges till verksamheterna.

När man arbetar med SIP kan otydligheter om ansvarsfördelning upptäckas. Då är det viktigt att använda organisationens lednings- och styrningssystem för att ta tillvara erfarenheterna och skapa rutiner för de områden som är otydliga.

Om implementering

Socialstyrelsen tog 2012 fram skriften Om implementering. I skriften framgår att med kunskap om implementering blir i genomsnitt 80 procent av det planerade förändringsarbetet genomfört efter tre år. Utan sådan kunskap genomförs istället bara 14 procent av förändringsarbetet efter 17 år.

🔗 Socialstyrelsens skrift Om implementering (pdf, ny flik)

Relaterat material

Hjälpte informationen på sidan dig?