Krisintervention
Se varje inläggning i heldygnsvården som en krissituation för både individ och närstående.
Vid ankomst, genomför en individ- och situationsanpassad krisintervention som innehåller följande moment:
- Förmedla trygghet, visa vänlighet och vilja att hjälpa.
- Skapa kontakt genom öppen och tydlig kommunikation.
- Förstå nuläget genom samtal, relevanta riskbedömningar och ta reda på vilka resurser som finns att tillgå.
- Aktivera krisplanen, eller upprätta en akut krisplan om det inte redan finns.
- Se till att individen får hjälp med praktiska saker som inte kan vänta, till exempel barnomsorg, omsorg om husdjur, betala räkningar, ringa samtal till närstående och/eller myndigheter.
- Ge känslomässigt stöd och rådgivning om egenvård till individen och de närstående.
- Ge kort, konkret och tydlig information till individ och närstående (återupprepa och utöka eventuellt informationen vid ett senare tillfälle).
- Ge eventuellt läkemedelsbehandling i samråd med individ och om lämpligt involvera närstående.
- Kom överens om vilka insatser som behöver ges akut – fråga vad individen behöver just nu.
- Planera framtida insatser tillsammans med individ och närstående.
- Bestäm tid för uppföljande samtal.