Äldre

På denna sida finns råd och länkar till information, tips och stöd för psykisk hälsa i kristider.

Senaste uppdatering: 14 april 2022

Några generella råd:

  • Försök att hålla bra rutiner för mat, sömn och fysisk aktivitet.
  • Sysselsätt dig så mycket du kan med saker som du vet att du mår bra av.
  • Prata med och ta stöd av andra. Om du vill så finns det stödlinjer du kan kontakta.
  • Om du mår väldigt dåligt, kontakta vården.

Oro och ångest

Social gemenskap

Meningsfull sysselsättning på dagarna

Tips på bra rutiner: mat, sömn, fysisk aktivitet

Hopp och framtidstro för livet och samhället

Undvika alkohol, tobak, droger, läkemedel och spel

Stöd vid våld och sexuella övergrepp

Övrigt

Till dig som arbetar inom äldreomsorgen

Hjälp oss att sprida och fylla på Stödlistan

Alla texter, bilder och filmer på Stödlistan är fria att använda för kommuner, regioner och civilsamhället för att informera om psykisk hälsa. Läs mer här.

Informationen på stödlistan tas fram av SKR i samarbete med Folkhälsomyndigheten, 1177 Vårdguiden, Mind, Röda Korset, Rädda Barnen och många andra samverkande organisationer. Läs mer om detta samarbete och om hur du kan delta: Öppen samordning för psykisk hälsa.

Hjälpte informationen på sidan dig?