Från teori till praktik i kristider
Kriser i vår omvärld har stor påverkan på arbetsmiljön i kommuner och regioner. Chefer och HR behöver arbeta strategiskt och konkret med att säkerställa och utveckla en god arbetsmiljö. Här finns rapporter, vägledningar och verktyg från många olika organisationer att inspireras av.
Rapport med lärdomar och goda exempel
Under åren 2020–2021 samlade Uppdrag Psykisk Hälsa tillsammans med avdelningen för arbetsgivarpolitik på SKR lärdomar, råd och goda exempel från forskare och erfarna chefer samt HR- och arbetsmiljöexperter från hela landet. Medverkande delade generöst med sig av sina kunskaper och erfarenheter inom arbetsmiljö, ledarskap och psykisk hälsa under sammanlagt 16 webbinarier för kommuner och regioner. I rapporten Från teori till praktik i kristider (SKR.se) samlas de viktigaste lärdomarna, inspiration med konkreta verktyg och tips om var man kan hitta mer information.
Vägledningar med råd från forskningen
Baserat på intervjuer och samtal med ett trettiotal forskare och dialog med HR-experter och chefer har SKR tagit fram kortfattade vägledningar som sammanfattar praktiska råd kring att förebygga psykisk ohälsa och sjukfrånvaro i samband med en kris.
Material från genomförda webbinarier
Under åren 2020-21 bjöd SKR in till en serie webbinarier om hur vi kan arbeta för en bättre arbetsmiljön under pandemin. Gensvaret från HR och chefer var mycket positivt med upp till 900 deltagare. Lärdomarna kan användas i många olika kriser som medarbetare i kommuner och regioner kan komma att ställas inför i framtiden.
Stöd för chefers situation
Kunskapsunderlag
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
SKR har tagit fram en praktisk vägledning för chefer och HR för psykisk hälsa. Materialet togs fram under pandemin men är till stora delar relevanta i samband med andra kriser, till exempel kriget i Ukraina. I dokumentet finns konkreta råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra för att främja psykisk hälsa – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också praktiska tips på strategier och verktyg som kan användas i olika situationer på arbetsplatsen.
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
Vägledning för hantering av samvetsstress
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring att förebygga och hantera samvetsstress. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter en kris – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Materialet togs fram under pandemin men är till stora delar relevanta i samband med andra kriser, till exempel kriget i Ukraina. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Vägledning för hantering av samvetsstress
Vägledning för återhämtning
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring återhämtning på arbetsplatsen. Materialet togs fram under pandemin men är till stora delar relevanta i samband med andra kriser, till exempel kriget i Ukraina. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Det här är en samtals- och aktivitetsguide som syftar till att ge stöd för att föra samtal kring psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den innehåller också tips kring hur chefer kan agera för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen. Materialet togs fram under pandemin men är till stora delar relevanta i samband med andra kriser, till exempel kriget i Ukraina. Materialet är översatt av SKR. Originalet är ett material från IHI (Institute for Healthcare Improvement).
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Stöd för att bibehålla god arbetsmiljö från Suntarbetsliv
När covid-19 vänder upp och ner på det mesta, gäller det att inte glömma arbetsmiljöarbetet. Det partsgemensamma arbetet Suntarbetsliv har tagit fram stöd med goda råd och tips kring hur man kan arbeta med arbetsmiljöarbetet under pandemin. Stödet inkluderar bland annat råd om riskbedömningar på arbetsplatsen, kommunikation i tider av kris och oro, samt hantering av ökad risk för hög arbetsbelastning
Stöd för arbetsmiljöarbete i coronatider
5 tips för arbetsmiljöarbete i coronatider
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
En skrift till dig som arbetar inom hälso- och sjukvården under coronapandemin. Skriften riktar sig till samtliga yrkeskategorier, inklusive arbetsledare och chefer, som arbetar inom hälso- och sjukvården.
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
Kunskapsunderlag kring vårdpersonalens syn på arbetsmiljön under våren 2020
I den här rapporten presenteras en intervjustudie kring hur vårdpersonal i Sverige har upplevt arbetsmiljön under coronapandemin. Rapporten inkluderar vad personalen upplever att omgivningen behöver veta om arbetssituationen inom vård- och omsorg under den första tiden av Coronapandemin, samt vilka behov detta ger uttryck för.
Forskningsöversikt sjukskrivningar
En forskningsöversikt från Uppdrag Psykisk Hälsa med genomgång av frisk- och riskfaktorer, varningssignaler och förslag på effektiva insatser för att förebygga och förkorta sjukfrånvaro på individ-, organisations- och samhällsnivå. Forskningsöversikten finns som pdf och går att beställa som affisch (A0) att sätta upp på arbetsplatser.
Forskningsöversikt sjukskrivningar
Kunskapsunderlag coronapandemin och psykisk hälsa
Ett kortfattat kunskapsunderlag där Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) i Region Stockholm sammanfattar pandemins potentiella effekter på psykisk hälsa hos befolkningen på kort och längre sikt. Med fokus på särskilt angelägna målgrupper, exempelvis vårdpersonal.
Kunskapsunderlag coronapandemin och psykisk hälsa
Psykosocialt stöd för sjukvårdspersonal
Webbsida från Karolinska Institutet som ger kunskap om stress- och krishantering under covid-19, samt samlar information för att stärka och stötta vårdpersonal inom region och kommun.
Psykosocialt stöd för sjukvårdspersonal
E-utbildning till vårdpersonal inom psykologiskt krisstöd
I och med pandemin har Region Stockholm tagit fram en digital utbildning i krisstöd som riktar sig till personal inom hälso- och sjukvården. Utbildningen riktar sig till all vård- och behandlingspersonal inom Region Stockholm som möter patienter/personer som känner oro/rädsla i samband med den pågående pandemin covid-19.
Utbildningen är skapad av Regionalt Kunskapscentrum Kris- och Katastrofpsykologi (RKK) i SLSO och är öppen även för personer som inte arbetar inom Region Stockholm.
E-utbildning till vårdpersonal inom psykologiskt krisstöd (på Lärtorget)
Hjälp till vårdgivare att bemöta oro
Återgång till arbetsplatser och arbete som sker på fysiska arbetsplatser
Eskilstuna kommun har tagit fram ett praktiskt och konkret stödmaterial för att planera återgång till den fysiska arbetsplatsen för de som arbetat hemifrån under pandemin.
Att förebygga psykisk ohälsa i arbetslivet
Rapporten ger en övergripande bild av kunskapsläget om universella arbetsplatsbaserade interventioner som syftar till att förebygga psykisk ohälsa i arbetslivet.
Post traumatic Growth
Efter påfrestande händelser kan det komma en så kallad posttraumatisk förändring. Vad är det och hur kan vi ta det till oss? Charlotte Therup Svedenlöf, psykolog och psykoterapeut, på regionens kunskapscentrum för kris- och katastrofpsykologi, berättar i en digital föreläsning om begreppen.
Film från Kris och katastrofpsykologi i Region Stockholm
Bädda för kvalitet
Forskningsrapport från Karolinska institutet avseende en utvärdering av stöd för återhämtning, sömn, arbetstider för sjuksköterskor.
Slutrapport Bädda för kvalitet
Våld i nära relation – stöd till dig som chef
Att utsättas för våld av en närstående kan få stora konsekvenser för en medarbetares arbetsförmåga, hälsa och hela livssituation. SKR har tagit fram ett stödmaterial för hur arbetsgivare kan stödja utsatta medarbetare att få rätt hjälp.
Partrådets webbutbildningar om konflikthantering och samarbetskulturer
På denna sida finns flera webbutbildningar som kan vara användbara i arbetsmiljöarbetet. Exempelvis om konflikthantering och att skapa robusta samarbetskulturer.
Utbildning hälsofrämjande schemaläggning
Region Skåne har tagit fram en utbildning i hälsofrämjande schemaläggning
Ledarskap och förutsättningar
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
SKR har tagit fram en praktisk vägledning för chefer och HR kring psykisk hälsa med anledning av pandemin. I dokumentet finns konkreta råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra för att främja psykisk hälsa – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också praktiska tips på strategier och verktyg som kan användas i olika situationer på arbetsplatsen.
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
Vägledning för hantering av samvetsstress
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring att förebygga och hantera samvetsstress. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Vägledning för hantering av samvetsstress
Vägledning för återhämtning
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring återhämtning på arbetsplatsen med anledning av pandemin. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd
Filmat webbinarium från Region Stockholm som ger ett kortfattat kunskapsunderlag till chefer och HR kring det viktigaste för att tidigt kunna upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin.
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd (22 min webb-utbildning)
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå
Filmat webbinarium från Region Stockholm med verktyg och stöd för att chefer och HR tidigt ska upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin. Filmen innehåller, jämfört med ”Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd”, mer omfattande delar exempelvis avseende utbudet av krisstöd, utmaningar och risker för medarbetare under pandemin, samt åtgärder för att minska risken för psykisk ohälsa och utmattning.
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå (43 min webb-utbildning)
Chefoskopet
Chefer har i stor utsträckning haft det tufft under krisen, med mycket press och medarbetare att stötta. Chefoskopet från Suntarbetsliv är ett verktyg som vänder sig till ledningsgrupper som vill förstå och utveckla chefers organisatoriska arbetsmiljö. Har cheferna goda organisatoriska förutsättningar så kan de utföra sitt uppdrag och samtidigt må bra.
Introduktion och möjlighet att ladda ner Chefoskopet
Chefens arbetsmiljö
En checklista från Suntarbetsliv som ger stöd i det systematiska arbetsmiljöarbetet för att undersöka chefens egen arbetsmiljö. Checklistan kan exempelvis användas vid utvecklings- och medarbetarsamtal och vid dialog i samverkansgrupp.
Strategisk och operativ förstärkning från företagshälsovården
Det går att ta hjälp av företagshälsovården både strategiskt och operativt under pandemin för att måna om personalen. Helsingborg stad beskriver fyra olika områden där staden tar hjälp från företagshälsovården just nu:
- Stödtelefon till chefer och skyddsombud öppen mellan klockan 8-17 varje vardag
- Filmer och stöd om kris och oro till all personal
- Fördjupad utbildning i krishantering och krisstöd till personal inom HR kring hur HR på ett bra sätt kan coacha chefer och ge stöd
- Bollplanksstöd och medicinsk rådgivning till HR kring olika frågor kopplat till covid-19 utifrån behov
Kommunen har dessutom sedan tidigare en dygnet-runt-beredskap i form av akut psykologiskt krisstöd för chefer.
Strategisk och operativ förstärkning från företagshälsovården
Leda och vara chef på distans
Prevent har tagit fram tips och råd för hur chefer kan skapa en struktur för att få det dagliga arbetet att fungera, men också vara lyhörd för oro hos sina medarbetare när man leder medarbetare som arbetar på distans och i hemmet.
Så leder du medarbetare på distans
Arbetsmiljöarbete i tider av corona
Suntarbetsliv har samlat information, verktyg och stöd kring arbetsmiljöarbete med anledning av corona på en särskild sida. Där finns stöd för att hantera risker, oro och nya arbetssätt.
Arbetsmiljöarbete i tider av corona
Handbok i återhämtning
Anna Dahlgren och Marie Söderström, forskare vid Karolinska Institutet, har tagit fram denna handbok för vårdpersonalens återhämtning i kristider. Handboken tar bland annat upp sömn, dygnsrytm, stresshantering och strategier för att optimera återhämtning.
Gröna korset
Gröna korset är en enkel visuell metod för medarbetare i sjukvården. Det används för att identifiera risker och vårdskador i realtid. Det skapar ett underlag för riktat systematiskt förbättringsarbete som ökar patientsäkerheten och stärker patientsäkerhetskulturen.
Samtals och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Det här är en samtals- och aktivitetsguide som syftar till att ge stöd för att föra samtal kring psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den innehåller också tips kring hur chefer kan agera för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen under och efter coronapandemin. Materialet är översatt av SKR. Originalet är ett material från IHI (Institute for Healthcare Improvement)
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Partrådets webbutbildningar om konflikthantering och samarbetskulturer
På denna sida finns flera webbutbildningar som kan vara användbara i arbetsmiljöarbetet. Exempelvis om konflikthantering och att skapa robusta samarbetskulturer.
Riskinventering postpandemin
Forskaren Thomas Jordan har tagit fram en checklista för riskinventering efter pandemin. Den hittar ni här.
Kris och oro
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
SKR har tagit fram en praktisk vägledning för chefer och HR kring psykisk hälsa med anledning av pandemin. I dokumentet finns konkreta råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra för att främja psykisk hälsa – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också praktiska tips på strategier och verktyg som kan användas i olika situationer på arbetsplatsen.
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd
Filmat webbinarium från Region Stockholm som ger ett kortfattat kunskapsunderlag till chefer och HR kring det viktigaste för att tidigt kunna upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin.
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd (22 min webb-utbildning)
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå
Filmat webbinarium från Region Stockholm med verktyg och stöd för att chefer och HR tidigt ska upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin. Filmen innehåller, jämfört med ”Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd”, mer omfattande delar exempelvis avseende utbudet av krisstöd, utmaningar och risker för medarbetare under pandemin, samt åtgärder för att minska risken för psykisk ohälsa och utmattning.
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå (43 min webb-utbildning)
Kunskapsunderlag kring oro och rädsla med anledning av corona
Arbetsmiljöverket har tagit fram en webb sida med stöd kring hur man kan hantera oro och rädsla på arbetsplatsen med anledning av coronapandemin.
Kunskapsunderlag kring oro och rädsla med anledning av corona
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
En skrift till dig som arbetar inom hälso- och sjukvården under coronapandemin. Skriften riktar sig till samtliga yrkeskategorier, inklusive arbetsledare och chefer, som arbetar inom hälso- och sjukvården.
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
Samtals och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Det här är en samtals- och aktivitetsguide som syftar till att ge stöd för att föra samtal kring psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den innehåller också tips kring hur chefer kan agera för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen under och efter coronapandemin. Materialet är översatt av SKR. Originalet är ett material från IHI (Institute for Healthcare Improvement)
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Samvetsstress
Vägledning för hantering av samvetsstress
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring att förebygga och hantera samvetsstress. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Vägledning för hantering av samvetsstress
Verktyg för After Action Review
När ett team har genomfört en insats eller ett uppdrag (oavsett storlek eller svårighetsgrad) eller när det har hänt något oväntat kan en After Action Review (AAR) användas som verktyg för att gemensamt lära och reflektera i teamet, direkt i anslutning till insatsen. Alla som arbetat i teamet kan delta. Använd frågorna som utgångspunkt och reflektera gemensamt. Denna mall har tagits fram av SKR och utgår från det som används inom räddningstjänsten och det material som bland annat MSB tagit fram tidigare.
Verktyg för After Action Review
Kollegiala stödpar / Buddy-system
SKR har sammanställt ett verktyg för kollegialt stöd där medarbetare paras ihop 2 och 2 för att ha en ”check in” 2-3 gånger i veckan. Syftet är att främja ett kollegialt stöd kring psykisk hälsa för att förebygga psykisk ohälsa och underlätta tidig upptäckt. Verktyget består av instruktionskort för chefer och HR, samt medarbetarkort med bland annat frågor för medarbetarna att ställa vid ”check in”.
Forskning på 5 om samvetsstress
Under krisen har många medarbetare ställts inför nya och extraordinära situationer, något som riskerar att leda till samvetsstress. Men vad är samvetsstress? Forskning på 5 om samvetsstress från Suntarbetsliv beskriver vad det är och vad som är viktigt att tänka på.
Forskning på 5 om samvetsstress
Lära för inspiration (LIRA) – verktyg för att skapa dialog om det egna arbetet, Region Sörmland
Region Sörmland har tagit fram Lära för inspiration (LIRA) som är ett verktyg för chefer för att skapa dialog med medarbetare om det egna arbetet. Chefen tillsammans med skyddsombud, verksamhetsutvecklare och HR-specialist driver arbetet med verktyget i arbetsgruppen med fokus på lärande och inspiration.
Lära för inspiration (LIRA) – verktyg för att skapa dialog om det egna arbetet, Region Sörmland
Film om moralisk stress
SKR har tagit fram en kort film med forskaren Martina Gustavsson där hon förklarar moralisk stress och samvetsstress och ger tips på konkreta verktyg att använda.
Reflektionskort för APT, Region Stockholm
Region Stockholm har tagit fram reflektionskort som chefer och medarbetare ska kunna använda på APT för att på gruppnivå reflektera runt hur coronapandemin har påverkat oss. Reflektionskorten innehåller totalt sex frågor samt en beskrivning för hur korten kan användas.
Arbetsbelastning
Var går gränsen mellan arbete och fritid?
Som ett led av krisen arbetar många medarbetare på distans, vilket innebär nya utmaningar då gränsen mellan arbete och fritid blir mer otydlig. Problem med gränsdragningen kan för många orsaka stress. Suntarbetsliv har som en del i verktyget Digi-ronden tagit fram en film, tips och övning för att hantering av gränsen mellan arbete och fritid.
Var går gränsen mellan arbete och fritid?
Stress och balans
Ett självskattningstest från Suntarbetsliv som uppmärksammar tidiga tecken på ohälsosam stressnivå. Testet består av nio områden med påståenden att ta ställning till, är framtaget av forskare och används redan inom sjukvården.
Filmer och stödmaterial kring att förebygga ”Vägen till väggen”
Filmerna Vägen till väggen är till för att öka kunskapen om stressrelaterad psykisk ohälsa i arbetslivet. De riktar sig till både chefer och medarbetare, och kan vara ett bra verktyg för dig som arbetar som HR-chef eller som fackligt förtroendevald.
Filmer och stödmaterial kring att förebygga ”Vägen till väggen”
Arbetstidsutvärderaren (ARTUR)
Verktyg framtaget av en forskargrupp på Karolinska Institutet där det går att lägga in sina arbetstider och få en uppskattning av om det finns risker kopplat till höga nivåer av trötthet, samt vilka dygn sömnen riskerar att bli kort. Ger även tips på strategier för sömn och återhämtning i relation till dina olika arbetspass.
Arbetstidsutvärderaren (ARTUR)
Vad är resiliens?
Det här är en kort film från Regionalt kunskapscentrum för kris- och katastrofpsykologi i Region Stockholm. Charlotte Therup som är verksamhetschef berättar om vad resiliens är och hur chefer och medarbetare kan stärka resiliensen.
Utbildning hälsofrämjande schemaläggning
Region Skåne har tagit fram en utbildning i hälsofrämjande schemaläggning
Återhämtning
Vägledning för återhämtning
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring återhämtning på arbetsplatsen med anledning av pandemin. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Forskning på 5 om återhämtning
Behovet av återhämtning har förstärkts under pandemin. Exempel på strategier för hur vi får till återhämtning på arbetsplatserna finns i materialet från Suntarbetsliv.
Forskning på 5 om återhämtning
Förutsättningar för återhämtning i arbetet
Västra Götalandsregionens företagshälsovård ”Hälsan och Arbetslivet” har gjort en film om återhämtning som riktar sig till chefer inom särskilt belastade verksamheter och hur de kan skapa förutsättningar för återhämtning för sina medarbetare. Det finns också en film som vänder sig till oss alla: både chefer och medarbetare.
Förutsättningar för återhämtning i arbetet (film för chefer, Västra Götalandsregionen)
Mer om stöd till chef och medarbetare: Institutet för stressmedicin, Västra Götalandsregionen
Handbok i återhämtning
Anna Dahlgren och Marie Söderström, forskare vid Karolinska Institutet, har tagit fram denna handbok för vårdpersonalens återhämtning i kristider. Handboken tar bland annat upp sömn, dygnsrytm, stresshantering och strategier för att optimera återhämtning.
Checklista för återhämtning
Vad är resiliens?
Det här är en kort film från Regionalt kunskapscentrum för kris- och katastrofpsykologi i Region Stockholm. Charlotte Therup som är verksamhetschef berättar om vad resiliens är och hur chefer och medarbetare kan stärka resiliensen.
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
En skrift till dig som arbetar inom hälso- och sjukvården under coronapandemin. Skriften riktar sig till samtliga yrkeskategorier, inklusive arbetsledare och chefer, som arbetar inom hälso- och sjukvården.
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
Arbetstidsutvärderaren (ARTUR)
Verktyg framtaget av en forskargrupp på Karolinska Institutet där det går att lägga in sina arbetstider och få en uppskattning av om det finns risker kopplat till höga nivåer av trötthet, samt vilka dygn sömnen riskerar att bli kort. Ger även tips på strategier för sömn och återhämtning i relation till dina olika arbetspass.
Arbetstidsutvärderaren (ARTUR)
Få in rörelse och återhämtning i vardagen – filmer med inspiration
Region Gotland och leg. fysioterapeut Ellinor Björkman har tagit fram filmer med inspiration för hur det går att få in rörelse och återhämtning under arbetsdagen och i vardagen.
Filmer för rörelse och återhämtning
Schema under kris – Strukturerat förstärkning och hälsoschema
Region Västmanland har under pandemin tagit fram schemat Strukturerat förstärkning och hälsoschema (SFHS) för att möta de förändrade förutsättningarna. Schemat har fokus på återhämtning och ämnar att tas i drift då samtliga resurser behöver omprioriteras med ett gemensamt mål att klara ett kraftigt ökat antal patienter eller plötsligt kraftigt minskad resurstillgång.
Arbetsplatsbingo om återhämtning
Malmö stad har tagit fram ett bingo som kan användas på arbetsplatsen för att prata om återhämtning i coronatider för de som arbetar hemifrån.
APT-material för reflektion
Örebro kommun har tagit fram ett praktiskt APT-material som kan användas för att reflektera gemensamt kring arbetssätt framåt
APT-material för reflektion
Ljungby kommun har tagit fram ett praktiskt APT-material som kan användas för att reflektera kring arbetssätt under och efter coronapandemin.
Stötta medarbetare
Kris och oro
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
SKR har tagit fram en praktisk vägledning för chefer och HR kring psykisk hälsa med anledning av pandemin. I dokumentet finns konkreta råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra för att främja psykisk hälsa – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också praktiska tips på strategier och verktyg som kan användas i olika situationer på arbetsplatsen.
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
Samtals och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Det här är en samtals- och aktivitetsguide som syftar till att ge stöd för att föra samtal kring psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den innehåller också tips kring hur chefer kan agera för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen under och efter coronapandemin. Materialet är översatt av SKR. Originalet är ett material från IHI (Institute for Healthcare Improvement)
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Krisstöd vid arbete under extrem stress
Material för medarbetare eller chef inom omsorg, hälso- och sjukvård. Evidensbaserade råd och tips i samband med pandemin covid-19. Häftet får fritt skrivas ut och användas i alla sammanhang där det gör nytta.
Krisstöd vid arbete under extrem stress
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd
Filmat webbinarium från Region Stockholm som ger ett kortfattat kunskapsunderlag till chefer och HR kring det viktigaste för att tidigt kunna upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin.
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd (22 min webb-utbildning)
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå
Filmat webbinarium från Region Stockholm med verktyg och stöd för att chefer och HR tidigt ska upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin. Filmen innehåller, jämfört med ”Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd”, mer omfattande delar exempelvis avseende utbudet av krisstöd, utmaningar och risker för medarbetare under pandemin, samt åtgärder för att minska risken för psykisk ohälsa och utmattning.
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå (43 min webb-utbildning)
Reflektionskort för APT, Region Stockholm
Region Stockholm har tagit fram reflektionskort som chefer och medarbetare ska kunna använda på APT för att på gruppnivå reflektera runt hur coronapandemin har påverkat oss. Reflektionskorten innehåller totalt sex frågor samt en beskrivning för hur korten kan användas.
Krisstöd i fickan, Karolinska Universitetssjukhuset
Var uppmärksam på ditt mående, hitta ventiler, var noga med din återhämtning och hantera dina känslor. Var även uppmärksam på varandras mående, visa omtanke och stötta varandra. Till din hjälp har vi tagit fram ett kort för dig att ha i fickan. Ena sidan av kortet ger tips och råd om hur du tar hand om dig själv, den andra sidan ger tips och råd om hur ni tar hand om varandra.
Fickkort – Ta hand om dig själv och om varandra
“Innan du går hem” frågor att reflektera kring från Karolinska universitetssjukhuset
Ta en stund för att checka ut från ditt arbetspass. Det ger dig bättre möjligheter att hålla och må bra, även när arbetssituationen är pressad. Det finns många fördelar med att checka ut tillsammans i arbetsgruppen. Men du kan också reflektera över dessa frågor tillsammans med en kollega eller själv. Som stöd när du checkar ut från arbetspasset finns det en poster.
Suntarbetsliv riskbedömning corona
Samlade tips, mallar och checklistor från Suntarbetsliv för att underlätta riskbedömning på arbetsplatsen.
Suntarbetsliv riskbedömning corona
Checklista corona och covid-19
Prevent har tagit fram en checklista som kan användas för återkommande riskbedömningar och planering av åtgärder för arbetsmiljön. Checklistan används för att undersöka det nya coronavirusets påverkan på arbetsmiljön på och utanför arbetsplatsen. Checklistan innehåller frågor om smittrisker, men även om hur arbetsgivaren hanterar frågor som kommunikation, distansarbete, kunskaper och oro. Det är lämpligt att chef och skyddsombud går igenom checklistan tillsammans.
Observera att checklistan och riskbedömningar/ handlingsplaner troligtvis behöver ses över och upprepas ett flertal gånger, speciellt då nya fakta och forskningsrön framkommer efter hand.
Checklista corona och covid-19
Krisstöd för all personal dygnet runt
I och med pandemin tillgängliggör Region Stockholm krisstöd dygnet runt för chefer, medarbetare och inhyrd personal hos vårdgivare inom Region Stockholm. Individstöd, chefsstöd, gruppstöd erbjuds både digitalt eller fysiskt. Krisspecialisterna kan även komma ut till verksamheter och stödja på plats vid extra behov.
Krisstöd för all personal dygnet runt i Region Stockholm
För medarbetare om covid-19 (inklusive krisstöd)
E-utbildning till vårdpersonal inom psykologiskt krisstöd
I och med pandemin har Region Stockholm tagit fram en digital utbildning i krisstöd som riktar sig till personal inom hälso- och sjukvården. Utbildningen riktar sig till all vård- och behandlingspersonal inom Region Stockholm som möter patienter/personer som känner oro/rädsla i samband med den pågående pandemin covid-19.
Utbildningen är skapad av Regionalt Kunskapscentrum Kris- och Katastrofpsykologi (RKK) i SLSO och är öppen även för personer som inte arbetar inom Region Stockholm.
E-utbildning till vårdpersonal inom psykologiskt krisstöd (på Lärtorget)
Hjälp till vårdgivare att bemöta oro
Råd och rekommendationer till vårdpersonal
Med anledning av pandemin har Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) vid Karolinska institutet sammanställt evidensbaserade resurser och rekommendationer för personal som arbetar inom hälso- och sjukvården. Stödet omfattar tips och råd om egenvård kring att hantera oro, stress och känslor som kan uppkomma utifrån krisen.
Råd och rekommendationer till vårdpersonal
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
En skrift till dig som arbetar inom hälso- och sjukvården under coronapandemin. Skriften riktar sig till samtliga yrkeskategorier, inklusive arbetsledare och chefer, som arbetar inom hälso- och sjukvården.
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
Lära för inspiration (LIRA) – verktyg för att skapa dialog om det egna arbetet, Region Sörmland
Region Sörmland har tagit fram Lära för inspiration (LIRA) som är ett verktyg för chefer för att skapa dialog med medarbetare om det egna arbetet. Chefen tillsammans med skyddsombud, verksamhetsutvecklare och HR-specialist driver arbetet med verktyget i arbetsgruppen med fokus på lärande och inspiration.
Lära för inspiration (LIRA) – verktyg för att skapa dialog om det egna arbetet, Region Sörmland
Samvetsstress
Vägledning för hantering av samvetsstress
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring att förebygga och hantera samvetsstress. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Vägledning för hantering av samvetsstress
Verktyg för After Action Review
När ett team har genomfört en insats eller ett uppdrag (oavsett storlek eller svårighetsgrad) eller när det har hänt något oväntat kan en After Action Review (AAR) användas som verktyg för att gemensamt lära och reflektera i teamet, direkt i anslutning till insatsen. Alla som arbetat i teamet kan delta. Använd frågorna som utgångspunkt och reflektera gemensamt. Denna mall har tagits fram av SKR och utgår från det som används inom räddningstjänsten och det material som bland annat MSB tagit fram tidigare.
Verktyg för After Action Review
Kollegiala stödpar / Buddy-system
SKR har sammanställt ett verktyg för kollegialt stöd där medarbetare paras ihop 2 och 2 för att ha en ”check in” 2-3 gånger i veckan. Syftet är att främja ett kollegialt stöd kring psykisk hälsa för att förebygga psykisk ohälsa och underlätta tidig upptäckt. Verktyget består av instruktionskort för chefer och HR, samt medarbetarkort med bland annat frågor för medarbetarna att ställa vid ”check in”.
Forskning på 5 om samvetsstress
Under krisen har många medarbetare ställts inför nya och extraordinära situationer, något som riskerar att leda till samvetsstress. Men vad är samvetsstress? Forskning på 5 om samvetsstress från Suntarbetsliv beskriver vad det är och vad som är viktigt att tänka på.
Forskning på 5 om samvetsstress
Lära för inspiration (LIRA) – verktyg för att skapa dialog om det egna arbetet, Region Sörmland
Region Sörmland har tagit fram Lära för inspiration (LIRA) som är ett verktyg för chefer för att skapa dialog med medarbetare om det egna arbetet. Chefen tillsammans med skyddsombud, verksamhetsutvecklare och HR-specialist driver arbetet med verktyget i arbetsgruppen med fokus på lärande och inspiration.
Lära för inspiration (LIRA) – verktyg för att skapa dialog om det egna arbetet, Region Sörmland
Film om moralisk stress
SKR har tagit fram en kort film med forskaren Martina Gustavsson där hon förklarar moralisk stress och samvetsstress och ger tips på konkreta verktyg att använda.
Reflektionskort för APT, Region Stockholm
Region Stockholm har tagit fram reflektionskort som chefer och medarbetare ska kunna använda på APT för att på gruppnivå reflektera runt hur coronapandemin har påverkat oss. Reflektionskorten innehåller totalt sex frågor samt en beskrivning för hur korten kan användas.
Arbetsbelastning
Två metoder från Försvarsmakten för att tidigt identifiera psykisk ohälsa
Södertälje sjukhus använder sig av två metoder från Försvarsmakten för att identifiera tidiga tecken på psykisk ohälsa hos medarbetare inom covidvården. Den ena metoden innebär att medarbetarna erbjuds ett samtal med en screeningledare, varefter medarbetare i riskzonen för psykisk ohälsa erbjuds ytterligare stöd. Den andra metoden bygger på att snabbutbildade medarbetare, sensorer, håller koll balansen mellan krav och resurser hos en mindre grupp av kollegor. Länkarna nedan innehåller även information om de kliniska mätverktyg, tex skattningsskalor, som används i metoderna.
Suntarbetsliv: Två sätt att stötta covidpersonal
Suntarbetsliv: De screenar personalen med försvarets metod
Hälsofrämjande schemaläggning
En utbildning från Suntarbetsliv som belyser hur en kan påverkas av tjänstgöring med blandad dag och natt och ger råd till medarbetare och chefer i vardagen och vid schemaläggning.
Egenvårdsråd för vårdpersonal
Med anledning av pandemin har Kris och katastrofpsykologi i Region Stockholm sammanställt en lista på egenvårdsråd för vårdpersonal.
Utgångspunkten är att många i yrkeslivet nu möter nya och svåra situationer och kanske behöver göra svåra prioriteringar i arbetet. Många arbetar långa skift, ofta med nya kollegor eller nya arbetsuppgifter. Många känner oro för sig själva, för anhöriga. Hur vi reagerar är individuellt. Många kan känna sig otillräckliga eller känna oro för om orken ska räcka eller om nödvändig utrustning och tillräckliga resurser kommer att finnas.
Råden omfattar hur man kan ta hand om sig själv, använda sitt sociala nätverk och hur man kan söka hjälp när det behövs. Där finns även länkar till mer information och material såsom:
- Information och stöd för chefer
- Psykosocialt stöd för vårdpersonal. Ett material som utvecklats av forskare och medarbetare på Karolinska Institutet
- Krisstöd – vid arbete under extrem press. En skrift för dig som arbetar under nya förutsättningar i och med covid-19
- Film från 1177 Vårdguiden om hur man kan hantera oro och rädsla
Material för barn, ungdomar, föräldrar samt till vuxna
För de som förlorat en nära och kär person, vägar genom sorg
Var går gränsen mellan arbete och fritid?
Som ett led av krisen arbetar många medarbetare på distans, vilket innebär nya utmaningar då gränsen mellan arbete och fritid blir mer otydlig. Problem med gränsdragningen kan för många orsaka stress. Suntarbetsliv har som en del i verktyget Digi-ronden tagit fram en film, tips och övning för att hantering av gränsen mellan arbete och fritid.
Var går gränsen mellan arbete och fritid?
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
En skrift till dig som arbetar inom hälso- och sjukvården under coronapandemin. Skriften riktar sig till samtliga yrkeskategorier, inklusive arbetsledare och chefer, som arbetar inom hälso- och sjukvården.
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
Utbildning hälsofrämjande schemaläggning
Region Skåne har tagit fram en utbildning i hälsofrämjande schemaläggning
Återhämtning
Vägledning för återhämtning
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring återhämtning på arbetsplatsen med anledning av pandemin. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Forskning på 5 om återhämtning
Behovet av återhämtning har förstärkts under pandemin. Exempel på strategier för hur vi får till återhämtning på arbetsplatserna finns i materialet från Suntarbetsliv.
Forskning på 5 om återhämtning
Baka en återhämtningskaka – en lättsammare ingång till ett svårare problem
Västra Götalandsregionens företagshälsovård ”Hälsan och Arbetslivet” har gjort en film om återhämtning för all personal. Ergonom och fysioterapeut Per Hollender visar på ett lättsamt sätt vilka ingredienser som krävs för återhämtning.
Mer om stöd till chef och medarbetare: Institutet för stressmedicin, Västra Götalandsregionen
Handbok i återhämtning
Anna Dahlgren och Marie Söderström, forskare vid Karolinska Institutet, har tagit fram denna handbok för vårdpersonalens återhämtning i kristider. Handboken tar bland annat upp sömn, dygnsrytm, stresshantering och strategier för att optimera återhämtning.
Checklista för återhämtning
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
En skrift till dig som arbetar inom hälso- och sjukvården under coronapandemin. Skriften riktar sig till samtliga yrkeskategorier, inklusive arbetsledare och chefer, som arbetar inom hälso- och sjukvården.
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
Arbetstidsutvärderaren (ARTUR)
Verktyg framtaget av en forskargrupp på Karolinska Institutet där det går att lägga in sina arbetstider och få en uppskattning av om det finns risker kopplat till höga nivåer av trötthet, samt vilka dygn sömnen riskerar att bli kort. Ger även tips på strategier för sömn och återhämtning i relation till dina olika arbetspass.
Arbetstidsutvärderaren (ARTUR)
Få in rörelse och återhämtning i vardagen – filmer med inspiration
Region Gotland och leg. fysioterapeut Ellinor Björkman har tagit fram filmer med inspiration för hur det går att få in rörelse och återhämtning under arbetsdagen och i vardagen.
Filmer för rörelse och återhämtning
Schema under kris – Strukturerat förstärkning och hälsoschema
Region Västmanland har under pandemin tagit fram schemat Strukturerat förstärkning och hälsoschema (SFHS) för att möta de förändrade förutsättningarna. Schemat har fokus på återhämtning och ämnar att tas i drift då samtliga resurser behöver omprioriteras med ett gemensamt mål att klara ett kraftigt ökat antal patienter eller plötsligt kraftigt minskad resurstillgång.
Arbetsplatsbingo om återhämtning
Malmö stad har tagit fram ett bingo som kan användas på arbetsplatsen för att prata om återhämtning i coronatider för de som arbetar hemifrån.
Hitta och fånga upp medarbetare tidigt
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
SKR har tagit fram en praktisk vägledning för chefer och HR kring psykisk hälsa med anledning av pandemin. I dokumentet finns konkreta råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra för att främja psykisk hälsa – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också praktiska tips på strategier och verktyg som kan användas i olika situationer på arbetsplatsen.
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
Vägledning för hantering av samvetsstress
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring att förebygga och hantera samvetsstress. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Vägledning för hantering av samvetsstress
Två metoder från Försvarsmakten för att tidigt identifiera psykisk ohälsa
Södertälje sjukhus använder sig av två metoder från Försvarsmakten för att identifiera tidiga tecken på psykisk ohälsa hos medarbetare inom covidvården. Den ena metoden innebär att medarbetarna erbjuds ett samtal med en screeningledare, varefter medarbetare i riskzonen för psykisk ohälsa erbjuds ytterligare stöd. Den andra metoden bygger på att snabbutbildade medarbetare, sensorer, håller koll balansen mellan krav och resurser hos en mindre grupp av kollegor. Länkarna nedan innehåller även information om de kliniska mätverktyg, tex skattningsskalor, som används i metoderna.
Suntarbetsliv: Två sätt att stötta covidpersonal
Suntarbetsliv: De screenar personalen med försvarets metod
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd
Filmat webbinarium från Region Stockholm som ger ett kortfattat kunskapsunderlag till chefer och HR kring det viktigaste för att tidigt kunna upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin.
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd (22 min webb-utbildning)
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå
Filmat webbinarium från Region Stockholm med verktyg och stöd för att chefer och HR tidigt ska upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin. Filmen innehåller, jämfört med ”Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd”, mer omfattande delar exempelvis avseende utbudet av krisstöd, utmaningar och risker för medarbetare under pandemin, samt åtgärder för att minska risken för psykisk ohälsa och utmattning.
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå (43 min webb-utbildning)
Stressdialogen
Stressdialogen från Suntarbetsliv är till för alla arbetsgrupper och passar att användas på arbetsplatsträffar eller liknande möten. Verktyget bidrar till att höja kunskapen i arbetsgruppen och skapa en gemensam förståelse för stress i arbetet.
Forskningsöversikt sjukskrivningar
En forskningsöversikt från Uppdrag Psykisk Hälsa med genomgång av frisk- och riskfaktorer, varningssignaler och förslag på effektiva insatser för att förebygga och förkorta sjukfrånvaro på individ-, organisations- och samhällsnivå.
Forskningsöversikten finns som pdf och går att beställa som affisch (A0) att sätta upp på arbetsplatser.
Forskningsöversikt sjukskrivningar
Filmer och stödmaterial kring att förebygga ”Vägen till väggen”
Filmerna Vägen till väggen är till för att öka kunskapen om stressrelaterad psykisk ohälsa i arbetslivet. De riktar sig till både chefer och medarbetare, och kan vara ett bra verktyg för dig som arbetar som HR-chef eller som fackligt förtroendevald.
Filmer och stödmaterial kring att förebygga ”Vägen till väggen”
Stress och balans
Ett självskattningstest från Suntarbetsliv som uppmärksammar tidiga tecken på ohälsosam stressnivå. Testet består av nio områden med påståenden att ta ställning till, är framtaget av forskare och används redan inom sjukvården.
Riskorienterat arbetssätt
Att arbeta riskorienterat innebär att fånga upp medarbetare och arbetsplatser med risk för sjukfrånvaro och genomföra aktiviteter för att förebygga sjukfrånvaro och åstadkomma friska arbetsplatser.
Riskorienterat arbetssätt är ett komplement och en förstärkning till ordinarie arbetsmiljöarbete. Arbetssättet är utformat av SKR tillsammans med fem regioner och åtta kommuner, utifrån forskningssammanställning och analysresultat.
Samtals och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Det här är en samtals- och aktivitetsguide som syftar till att ge stöd för att föra samtal kring psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den innehåller också tips kring hur chefer kan agera för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen under och efter coronapandemin. Materialet är översatt av SKR. Orginalet är ett material från IHI (Institute for Healthcare Improvement)
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Våld i nära relation – stöd till dig som chef
Att utsättas för våld av en närstående kan få stora konsekvenser för en medarbetares arbetsförmåga, hälsa och hela livssituation. SKR har tagit fram ett stödmaterial för hur arbetsgivare kan stödja utsatta medarbetare att få rätt hjälp.
Riskinventering postpandemin
Forskaren Thomas Jordan har tagit fram en checklista för riskinventering efter pandemin. Den hittar ni här.
Bearbetning och stöd
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd
Filmat webbinarium från Region Stockholm som ger ett kortfattat kunskapsunderlag till chefer och HR kring det viktigaste för att tidigt kunna upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin.
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd (22 min webb-utbildning)
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå
Filmat webbinarium från Region Stockholm med verktyg och stöd för att chefer och HR tidigt ska upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin. Filmen innehåller, jämfört med ”Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd”, mer omfattande delar exempelvis avseende utbudet av krisstöd, utmaningar och risker för medarbetare under pandemin, samt åtgärder för att minska risken för psykisk ohälsa och utmattning.
Kris- och samtalsstöd på individ-, grupp- och organisationsnivå (43 min webb-utbildning)
Reflektionskort för APT, Region Stockholm
Region Stockholm har tagit fram reflektionskort som chefer och medarbetare ska kunna använda på APT för att på gruppnivå reflektera runt hur coronapandemin har påverkat oss. Reflektionskorten innehåller totalt sex frågor samt en beskrivning för hur korten kan användas.
Kollegiala samtalsgrupper
Kollegiala reflekterande samtalsgrupper är träffar på arbetstid där deltagarna träffas varje vecka under tio veckors tid för att tillsammans reflektera kring frågor om stress och utmattning.
Utvärdering visar att deltagare i reflekterande kollegiala samtalsgrupper upplever bättre hälsa, lägre grad av utmattning och mer delaktighet i arbetet jämfört med en kontrollgrupp.
Metoden är utvecklad av Ulla Peterson, lektor vid Linnéuniversitetet.
ReDO – ny struktur på vardagen
ReDO är en gruppbehandlingsmetod som arbetsterapeuter leder och använder sig av. Metoden riktar sig till personer som behöver och vill göra förändringar för att de själva ska må bättre både i vardagen i sin helhet och i arbetet.
Utformning, utvärdering och resultat av metoden
Mötescirklar
Mötescirklarna är ett verktyg för att skapa strukturerade och lyckade möten runt en individs arbetslivsrelaterade rehabilitering. Rehabiliteringen kan involvera flera parter så som medarbetare, chef, företagshälsovård med flera, och med hjälp av mötescirkeln får alla deltagare möjlighet att förbereda sig inför mötet och kan i förväg få förståelse för hur det går till.
Verktyget är utvecklat av Region Skåne tillsammans med Region Norrbotten och SKR.
Psykosocialt stöd för sjukvårdspersonal
Webbsida från Karolinska Institutet som ger kunskap om stress- och krishantering under covid-19, samt samlar information för att stärka och stötta vårdpersonal inom region och kommun.
Psykosocialt stöd för sjukvårdspersonal
Forskningsöversikt sjukskrivningar
En forskningsöversikt från Uppdrag Psykisk Hälsa med genomgång av frisk- och riskfaktorer, varningssignaler och förslag på effektiva insatser för att förebygga och förkorta sjukfrånvaro på individ-, organisations- och samhällsnivå. Forskningsöversikten finns som pdf och går att beställa som affisch (A0) att sätta upp på arbetsplatser.
Forskningsöversikt sjukskrivningar
Samtals och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Det här är en samtals- och aktivitetsguide som syftar till att ge stöd för att föra samtal kring psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den innehåller också tips kring hur chefer kan agera för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen under och efter coronapandemin. Materialet är översatt av SKR. Originalet är ett material från IHI (Institute for Healthcare Improvement)
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Utveckla arbetsmiljön och arbetsplatsen
Informationsmaterial från Arbetsmiljöenheten, Region Jönköpings län
After Action Review (AAR) – reflektionsmetod för team
After Action Review (AAR) är en strukturerad metod där team lär tillsammans och delar med sig av de erfarenheter man gjort under arbetspasset. I dialogen ligger fokus på VAD som hände och VARFÖR, inte vem som gjorde vad. Alla deltagare i en händelse har en viktig pusselbit att bidra med. AAR görs bäst i direkt anslutning till arbetspasset. Forskning visar goda effekter på kommunikation, sammanhållning samt effektivitet och resultat i arbetet.
- After Action Review, informationsmaterial
- After Action Review – Introduktionsfilm (10 min)
- Checka in och checka ut, affisch
Ta hand om dig själv och varandra i tider av Corona! – Material för att tillsammans reflektera kring arbetsmiljö
Arbetsmiljöenheten har tagit fram bildspel som stöd till medarbetare och chefer i samband med Corona.
Två bildspel handlar om skyddande organisatoriska faktorer för en god arbetsmiljö:
- Bildspel 1: Ledarskap, prioriteringar och rolltydlighet – skyddande faktorer del 1 (15 min)
- Bildspel 2: Arbetsscheman och möjligheter till återhämtning i arbetet – skyddande faktorer del 2 (14 min). )
Två bildspel handlar om hur man tar hand om sig själv utanför arbetet:
- Bildspel 3: Sömn och återhämtning på fritiden för att hålla över tid (16 min)
- Bildspel 4: Att ta hand om sig själv och hantera oro (12 min)
Bildspelen har inlagda reflektionsfrågor. Tanken är att se dem i arbetsgruppen, vid APT eller andra mötestillfällen och reflektera tillsammans.
Ett ytterligare bildspel kan användas vid reflektion vid förändringar.
Reflektionskort för APT, Region Stockholm
Region Stockholm har tagit fram reflektionskort som chefer och medarbetare ska kunna använda på APT för att på gruppnivå reflektera runt hur coronapandemin har påverkat oss. Reflektionskorten innehåller totalt sex frågor samt en beskrivning för hur korten kan användas.
Frågor och svar riskbedömning i arbetsmiljöarbetet
Arbetsgivaren ansvarar för att verksamheten upprätthålls på ett funktionellt och godtagbart sätt, även vid ett epidemi- eller pandemiutbrott. På SKR.se finns frågor och svar kring olika områden som rör arbetsgivarens ansvar under pandemin. Frågorna täcker in allt från smittskydd till arbetsmiljöansvar och riskbedömningar. Sidan uppdateras löpande och går att prenumerera på.
Arbetsgivares ansvar vid epidemi- eller pandemiutbrott
Frågor och svar riskbedömning i arbetsmiljöarbetet
Stöd för att bibehålla god arbetsmiljö från Suntarbetsliv
När covid-19 vänder upp och ner på det mesta, gäller det att inte glömma arbetsmiljöarbetet. Det partsgemensamma arbetet Suntarbetsliv har tagit fram stöd med goda råd och tips kring hur man kan arbeta med arbetsmiljöarbetet under pandemin. Stödet inkluderar bland annat råd om riskbedömningar på arbetsplatsen, kommunikation i tider av kris och oro, samt hantering av ökad risk för hög arbetsbelastning.
Stöd för arbetsmiljöarbete i coronatider
5 tips för arbetsmiljöarbete i coronatider
Digi-ronden
Den digitala arbetsmiljön blir allt viktigare i vårt samhälle, inte minst under krisen då många arbetar på distans.
Digi-ronden från Suntarbetsliv är ett stöd för verksamheter som vill ha en bättre digital arbetsmiljö.
Stödet innehåller bland annat dialogstartare för att prata om digital arbetsmiljö, samt tre skyddsronder med fokus på anpassning till människan, stöd för verksamheten och fungerande teknik.
Var går gränsen mellan arbete och fritid?
Som ett led av krisen arbetar många medarbetare på distans, vilket innebär nya utmaningar då gränsen mellan arbete och fritid blir mer otydlig. Problem med gränsdragningen kan för många orsaka stress. Suntarbetsliv har som en del i verktyget Digi-ronden tagit fram en film, tips och övning för att hantering av gränsen mellan arbete och fritid.
Var går gränsen mellan arbete och fritid?
Vår arbetsmiljö
Verktyget Vår arbetsmiljö från Suntarbetsliv hjälper arbetsgruppen att steg för steg kartlägga arbetsmiljön och är en bra utgångspunkt i det löpande systematiska arbetsmiljöarbetet.
Tillsammans går arbetsgruppen igenom områden som påverkar vardagen och skapar samsyn kring positiva områden och förbättringsområden.
OSA-kompassen
OSA-kompassen från Suntarbetsliv ger en tydlig översikt och förståelse för Arbetsmiljöverkets föreskrifter om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA).
OSA-kollen
OSA-kollen är ett verktyg som ger stöd för att både förstå och jobba med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, OSA. Verktyget är skapat av Suntarbetsliv och bygger på Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2015:4 och hjälper verksamheter att uppfylla kunskapskraven i föreskrifterna.
FAS Dialogverktyg
Ett dialogverktyg med sex övningar från Suntarbetsliv för arbetsgrupper inom kommun- och regionsektorn som vill skapa en gemensam bild av verksamheten, sitt uppdrag och vägen till ett hållbart arbetsliv.
Forskningsöversikt sjukskrivningar
En forskningsöversikt från Uppdrag Psykisk Hälsa med genomgång av frisk- och riskfaktorer, varningssignaler och förslag på effektiva insatser för att förebygga och förkorta sjukfrånvaro på individ-, organisations- och samhällsnivå. Forskningsöversikten finns som pdf och går att beställa som affisch (A0) att sätta upp på arbetsplatser.
Forskningsöversikt sjukskrivningar
Riskorienterat arbetssätt
Att arbeta riskorienterat innebär att fånga upp medarbetare och arbetsplatser med risk för sjukfrånvaro och genomföra aktiviteter för att förebygga sjukfrånvaro och åstadkomma friska arbetsplatser. Riskorienterat arbetssätt är ett komplement och en förstärkning till ordinarie arbetsmiljöarbete. Arbetssättet är utformat av SKR tillsammans med fem regioner och åtta kommuner, utifrån forskningssammanställning och analysresultat.
Arbetsmiljön vid distansarbete
Vid arbete i hemmet behövs andra sätt att undersöka arbetsmiljön än en traditionell skyddsrond. Prevent har tagit fram en checklista som chefen och den anställda kan fylla i tillsammans, och som innehåller punkter som underlättar undersökningen av arbetsmiljön.
Arbetsmiljön vid distansarbete
Tips för de som arbetar hemifrån
Arbetsmiljöverket har tagit fram en sida med råd och tips avseende arbetsmiljö för chefer och medarbetare vid arbete i hemmet.
Tips för de som arbetar hemifrån
Arbetsmiljöarbete och covid-19
Nästan alla arbetsplatser berörs av det nya coronaviruset och behöver vara beredda att förändra sina egna riktlinjer och rutiner med kort varsel. Prevent har sammanställt tips, mallar och checklistor som hjälper i arbetsmiljöarbetet.
Arbetsmiljöarbete och covid-19
Systematiskt arbetsmiljöarbete och riskbedömning med anledning av covid-19
Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär bland annat att göra en riskbedömning där du ser över vilka arbetsuppgifter eller situationer som kan tänkas utsätta dina anställda för covid-19 men också hur den psykosociala arbetsmiljön förändras. Arbetsmiljöverket har tagit fram en sida om detta där de samlar relevanta material för exempelvis chefer och HR.
Systematiskt arbetsmiljöarbete och riskbedömning med anledning av covid-19
Gröna korset
Gröna korset är en enkel visuell metod för medarbetare i sjukvården. Det används för att identifiera risker och vårdskador i realtid. Det skapar ett underlag för riktat systematiskt förbättringsarbete som ökar patientsäkerheten och stärker patientsäkerhetskulturen.
Riskinventering postpandemin
Forskaren Thomas Jordan har tagit fram en checklista för riskinventering efter pandemin. Den hittar ni här.
Verktyg utifrån situation
Arbetsplatsträff (APT)
Stressdialogen
Stressdialogen från Suntarbetsliv är till för alla arbetsgrupper och passar att användas på arbetsplatsträffar eller liknande möten. Verktyget bidrar till att höja kunskapen i arbetsgruppen och skapa en gemensam förståelse för stress i arbetet.
Forskning på 5 om samvetsstress
Under krisen har många medarbetare ställts inför nya och extraordinära situationer, något som riskerar att leda till samvetsstress. Men vad är samvetsstress? Forskning på 5 om samvetsstress från Suntarbetsliv beskriver vad det är och vad som är viktigt att tänka på.
Forskning på 5 om samvetsstress
Forskning på 5 om återhämtning
Behovet av återhämtning har förstärkts under pandemin. Exempel på strategier för hur vi får till återhämtning på arbetsplatserna finns i materialet från Suntarbetsliv.
Forskning på 5 om återhämtning
Webbinarium: Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd
Filmat webbinarium från Region Stockholm som ger ett kortfattat kunskapsunderlag till chefer och HR kring det viktigaste för att tidigt kunna upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin.
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd (22 min webb-utbildning)
Reflektionskort för APT, Region Stockholm
Region Stockholm har tagit fram reflektionskort som chefer och medarbetare ska kunna använda på APT för att på gruppnivå reflektera runt hur coronapandemin har påverkat oss. Reflektionskorten innehåller totalt sex frågor samt en beskrivning för hur korten kan användas.
Lära för inspiration (LIRA) – verktyg för att skapa dialog om det egna arbetet, Region Sörmland
Region Sörmland har tagit fram Lära för inspiration (LIRA) som är ett verktyg för chefer för att skapa dialog med medarbetare om det egna arbetet. Chefen tillsammans med skyddsombud, verksamhetsutvecklare och HR-specialist driver arbetet med verktyget i arbetsgruppen med fokus på lärande och inspiration.
Lära för inspiration (LIRA) – verktyg för att skapa dialog om det egna arbetet, Region Sörmland
Samtals och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Det här är en samtals- och aktivitetsguide som syftar till att ge stöd för att föra samtal kring psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den innehåller också tips kring hur chefer kan agera för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen under och efter coronapandemin. Materialet är översatt av SKR. Originalet är ett material från IHI (Institute for Healthcare Improvement)
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Film om moralisk stress
SKR har tagit fram en kort film med forskaren Martina Gustavsson där hon förklarar moralisk stress och samvetsstress och ger tips på konkreta verktyg att använda.
APT-material för reflektion
Örebro kommun har tagit fram ett praktiskt APT-material som kan användas för att reflektera gemensamt kring arbetssätt framåt
APT-material för reflektion
Ljungby kommun har tagit fram ett praktiskt APT-material som kan användas för att reflektera kring arbetssätt under och efter coronapandemin.
När arbetsdagen börjar
Incheckning – strukturerad rutin för att starta dagen från Region Jönköping
När arbetsdagen slutar
“Innan du går hem” frågor att reflektera kring från Karolinska universitetssjukhuset
Ta en stund för att checka ut från ditt arbetspass. Det ger dig bättre möjligheter att hålla och må bra, även när arbetssituationen är pressad. Det finns många fördelar med att checka ut tillsammans i arbetsgruppen. Men du kan också reflektera över dessa frågor tillsammans med en kollega eller själv. Som stöd när du checkar ut från arbetspasset finns det en poster.
Kort samtal i korridoren
Krisstöd i fickan, Karolinska Universitetssjukhuset
Var uppmärksam på ditt mående, hitta ventiler, var noga med din återhämtning och hantera dina känslor. Var även uppmärksam på varandras mående, visa omtanke och stötta varandra. Till din hjälp har vi tagit fram ett kort för dig att ha i fickan. Ena sidan av kortet ger tips och råd om hur du tar hand om dig själv, den andra sidan ger tips och råd om hur ni tar hand om varandra.
Fickkort – Ta hand om dig själv och om varandra
Samtals och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Det här är en samtals- och aktivitetsguide som syftar till att ge stöd för att föra samtal kring psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den innehåller också tips kring hur chefer kan agera för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen under och efter coronapandemin. Materialet är översatt av SKR. Originalet är ett material från IHI (Institute for Healthcare Improvement)
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
I lunchrummet
Forskningsöversikt sjukskrivningar
En forskningsöversikt från Uppdrag Psykisk Hälsa med genomgång av frisk- och riskfaktorer, varningssignaler och förslag på effektiva insatser för att förebygga och förkorta sjukfrånvaro på individ-, organisations- och samhällsnivå. Forskningsöversikten finns som pdf och går att beställa som affisch (A0) att sätta upp på arbetsplatser.
Forskningsöversikt sjukskrivningar
“Innan du går hem” frågor att reflektera kring från Karolinska universitetssjukhuset
Ta en stund för att checka ut från ditt arbetspass. Det ger dig bättre möjligheter att hålla och må bra, även när arbetssituationen är pressad. Det finns många fördelar med att checka ut tillsammans i arbetsgruppen. Men du kan också reflektera över dessa frågor tillsammans med en kollega eller själv. Som stöd när du checkar ut från arbetspasset finns det en poster.
Vid tecken på att någon mår dåligt
Stress och balans
Ett självskattningstest från Suntarbetsliv som uppmärksammar tidiga tecken på ohälsosam stressnivå. Testet består av nio områden med påståenden att ta ställning till, är framtaget av forskare och används redan inom sjukvården.
Två metoder från Försvarsmakten för att tidigt identifiera psykisk ohälsa
Södertälje sjukhus använder sig av två metoder från Försvarsmakten för att identifiera tidiga tecken på psykisk ohälsa hos medarbetare inom covidvården. Den ena metoden innebär att medarbetarna erbjuds ett samtal med en screeningledare, varefter medarbetare i riskzonen för psykisk ohälsa erbjuds ytterligare stöd. Den andra metoden bygger på att snabbutbildade medarbetare, sensorer, håller koll balansen mellan krav och resurser hos en mindre grupp av kollegor. Länkarna nedan innehåller även information om de kliniska mätverktyg, tex skattningsskalor, som används i metoderna.
Suntarbetsliv: Två sätt att stötta covidpersonal
Suntarbetsliv: De screenar personalen med försvarets metod
KEDS Stresstest
Med hjälp av KED-skalan (Karolinska Exhaustion Disorder Scale*) kan medarbetare och chefer själv testa om de är i riskzonen för att drabbas av utmattningssyndrom.
Länk till testet på Hjärnfondens hemsida
Mötescirklar
Mötescirklarna är ett verktyg för att skapa strukturerade och lyckade möten runt en individs arbetslivsrelaterade rehabilitering. Rehabiliteringen kan involvera flera parter så som medarbetare, chef, företagshälsovård med flera, och med hjälp av mötescirkeln får alla deltagare möjlighet att förbereda sig inför mötet och kan i förväg få förståelse för hur det går till.
Verktyget är utvecklat av Region Skåne tillsammans med Region Norrbotten och SKR.
Kollegiala samtalsgrupper
Kollegiala reflekterande samtalsgrupper är träffar på arbetstid där deltagarna träffas varje vecka under tio veckors tid för att tillsammans reflektera kring frågor om stress och utmattning.
Utvärdering visar att deltagare i reflekterande kollegiala samtalsgrupper upplever bättre hälsa, lägre grad av utmattning och mer delaktighet i arbetet jämfört med en kontrollgrupp.
Metoden är utvecklad av Ulla Peterson, lektor vid Linnéuniversitetet.
Våld i nära relation – stöd till dig som chef
Att utsättas för våld av en närstående kan få stora konsekvenser för en medarbetares arbetsförmåga, hälsa och hela livssituation. SKR har tagit fram ett stödmaterial för hur arbetsgivare kan stödja utsatta medarbetare att få rätt hjälp.
Vid allvarlig händelse
Verktyg för After Action Review
När ett team har genomfört en insats eller ett uppdrag (oavsett storlek eller svårighetsgrad) eller när det har hänt något oväntat kan en After Action Review (AAR) användas som verktyg för att gemensamt lära och reflektera i teamet, direkt i anslutning till insatsen. Alla som arbetat i teamet kan delta. Använd frågorna som utgångspunkt och reflektera gemensamt. Denna mall har tagits fram av SKR och utgår från det som används inom räddningstjänsten och det material som bland annat MSB tagit fram tidigare.
Verktyg för After Action Review
After Action Review, Region Jönköping
After Action Review (AAR) är en strukturerad metod där team lär tillsammans och delar med sig av de erfarenheter man gjort under arbetspasset. I dialogen ligger fokus på VAD som hände och VARFÖR, inte vem som gjorde vad. Alla deltagare i en händelse har en viktig pusselbit att bidra med. AAR görs bäst i direkt anslutning till arbetspasset. Forskning visar goda effekter på kommunikation, sammanhållning samt effektivitet och resultat i arbetet.
Mellan kollegor
Kollegiala stödpar / Buddy-system
SKR har sammanställt ett verktyg för kollegialt stöd där medarbetare paras ihop 2 och 2 för att ha en ”check in” 2-3 gånger i veckan. Syftet är att främja ett kollegialt stöd kring psykisk hälsa för att förebygga psykisk ohälsa och underlätta tidig upptäckt. Verktyget består av instruktionskort för chefer och HR, samt medarbetarkort med bland annat frågor för medarbetarna att ställa vid ”check in”.
Krisstöd i fickan, Karolinska Universitetssjukhuset
Var uppmärksam på ditt mående, hitta ventiler, var noga med din återhämtning och hantera dina känslor. Var även uppmärksam på varandras mående, visa omtanke och stötta varandra. Till din hjälp har vi tagit fram ett kort för dig att ha i fickan. Ena sidan av kortet ger tips och råd om hur du tar hand om dig själv, den andra sidan ger tips och råd om hur ni tar hand om varandra.
Fickkort – Ta hand om dig själv och om varandra
Kollegial handledning
Helsingborg stad har tagit fram en metod och handbok kring kollegial handledning.
För diskussion i ledningsgrupp
Chefoskopet
Chefer har i stor utsträckning haft det tufft under krisen, med mycket press och medarbetare att stötta. Chefoskopet från Suntarbetsliv är ett verktyg som vänder sig till ledningsgrupper som vill förstå och utveckla chefers organisatoriska arbetsmiljö. Har cheferna goda organisatoriska förutsättningar så kan de utföra sitt uppdrag och samtidigt må bra.
Introduktion och möjlighet att ladda ner Chefoskopet
Vid riskbedömning
Stress och balans
Ett självskattningstest från Suntarbetsliv som uppmärksammar tidiga tecken på ohälsosam stressnivå. Testet består av nio områden med påståenden att ta ställning till, är framtaget av forskare och används redan inom sjukvården.
Frågor och svar riskbedömning i arbetsmiljöarbetet
Arbetsgivaren ansvarar för att verksamheten upprätthålls på ett funktionellt och godtagbart sätt, även vid ett epidemi- eller pandemiutbrott. På SKR.se finns frågor och svar kring olika områden som rör arbetsgivarens ansvar under pandemin. Frågorna täcker in allt från smittskydd till arbetsmiljöansvar och riskbedömningar. Sidan uppdateras löpande och går att prenumerera på.
Arbetsgivares ansvar vid epidemi- eller pandemiutbrott
Frågor och svar riskbedömning i arbetsmiljöarbetet
Arbetsmiljöarbete och covid-19
Nästan alla arbetsplatser berörs av det nya coronaviruset och behöver vara beredda att förändra sina egna riktlinjer och rutiner med kort varsel. Prevent har sammanställt tips, mallar och checklistor som hjälper i arbetsmiljöarbetet.
Arbetsmiljöarbete och covid-19
Riskinventering postpandemin
Forskaren Thomas Jordan har tagit fram en checklista för riskinventering efter pandemin. Den hittar ni här.
Vid skyddsrond
OSA-kompassen
OSA-kompassen från Suntarbetsliv ger en tydlig översikt och förståelse för Arbetsmiljöverkets föreskrifter om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA).
OSA-kollen
OSA-kollen är ett verktyg som ger stöd för att både förstå och jobba med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, OSA. Verktyget är skapat av Suntarbetsliv och bygger på Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2015:4 och hjälper verksamheter att uppfylla kunskapskraven i föreskrifterna.
Vid planering av arbetet
Återgång till arbetsplatser och arbete som sker på fysiska arbetsplatser
Eskilstuna kommun har tagit fram ett praktiskt och konkret stödmaterial för att planera återgång till den fysiska arbetsplatsen för de som arbetat hemifrån under pandemin.
Hälsofrämjande schemaläggning
En utbildning från Suntarbetsliv som belyser hur en kan påverkas av tjänstgöring med blandad dag och natt och ger råd till medarbetare och chefer i vardagen och vid schemaläggning.
Schema under kris – Strukturerat förstärkning och hälsoschema
Region Västmanland har under pandemin tagit fram schemat Strukturerat förstärkning och hälsoschema (SFHS) för att möta de förändrade förutsättningarna. Schemat har fokus på återhämtning och ämnar att tas i drift då samtliga resurser behöver omprioriteras med ett gemensamt mål att klara ett kraftigt ökat antal patienter eller plötsligt kraftigt minskad resurstillgång.
Checklista för återhämtning
Vid utbildning
E-utbildning till vårdpersonal inom psykologiskt krisstöd
I och med pandemin har Region Stockholm tagit fram en digital utbildning i krisstöd som riktar sig till personal inom hälso- och sjukvården. Utbildningen riktar sig till all vård- och behandlingspersonal inom Region Stockholm som möter patienter/personer som känner oro/rädsla i samband med den pågående pandemin covid-19.
Utbildningen är skapad av Regionalt Kunskapscentrum Kris- och Katastrofpsykologi (RKK) i SLSO och är öppen även för personer som inte arbetar inom Region Stockholm.
E-utbildning till vårdpersonal inom psykologiskt krisstöd (på Lärtorget)
Hjälp till vårdgivare att bemöta oro
Handbok i återhämtning
Anna Dahlgren och Marie Söderström, forskare vid Karolinska Institutet, har tagit fram denna handbok för vårdpersonalens återhämtning i kristider. Handboken tar bland annat upp sömn, dygnsrytm, stresshantering och strategier för att optimera återhämtning.
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
En skrift till dig som arbetar inom hälso- och sjukvården under coronapandemin. Skriften riktar sig till samtliga yrkeskategorier, inklusive arbetsledare och chefer, som arbetar inom hälso- och sjukvården.
Råd och tips om hur man kan hålla i längden
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd
Filmat webbinarium från Region Stockholm som ger ett kortfattat kunskapsunderlag till chefer och HR kring det viktigaste för att tidigt kunna upptäcka psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Går bland annat igenom risk- och friskfaktorer för psykisk hälsa, praktiska tips i att ge stöd, samt hur chefer kan stöttas under pandemin.
Nytt om kris- och stödsamtal samt chefsstöd (22 min webb-utbildning)
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
SKR har tagit fram en praktisk vägledning för chefer och HR kring psykisk hälsa med anledning av pandemin. I dokumentet finns konkreta råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra för att främja psykisk hälsa – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också praktiska tips på strategier och verktyg som kan användas i olika situationer på arbetsplatsen.
Vägledning för psykisk hälsa under pandemin
Vägledning för hantering av samvetsstress
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring att förebygga och hantera samvetsstress. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Vägledning för hantering av samvetsstress
Vägledning för återhämtning
SKR har tagit fram en praktisk vägledning kring återhämtning på arbetsplatsen med anledning av pandemin. I dokumentet finns råd från forskare kring vad chefer och HR kan göra under och efter pandemin – för medarbetare, på arbetsplatsen och på övergripande ledningsnivå. Det finns också tips på vilka verktyg som kan användas på arbetsplatsen och i vilka situationer.
Att förebygga psykisk ohälsa i arbetslivet
Rapporten ger en övergripande bild av kunskapsläget om universella arbetsplatsbaserade interventioner som syftar till att förebygga psykisk ohälsa i arbetslivet.
Post traumatic Growth
Efter påfrestande händelser kan det komma en så kallad posttraumatisk förändring. Vad är det och hur kan vi ta det till oss? Charlotte Therup Svedenlöf, psykolog och psykoterapeut, på regionens kunskapscentrum för kris- och katastrofpsykologi, berättar i en digital föreläsning om begreppen.
Film från Kris och katastrofpsykiatri i Region Stockholm
Våld i nära relation – stöd till dig som chef
Att utsättas för våld av en närstående kan få stora konsekvenser för en medarbetares arbetsförmåga, hälsa och hela livssituation. SKR har tagit fram ett stödmaterial för hur arbetsgivare kan stödja utsatta medarbetare att få rätt hjälp.
Partrådets webbutbildningar om konflikthantering och samarbetskulturer
På denna sida finns flera webbutbildningar som kan vara användbara i arbetsmiljöarbetet. Exempelvis om konflikthantering och att skapa robusta samarbetskulturer.
Utbildning hälsofrämjande schemaläggning
Region Skåne har tagit fram en utbildning i hälsofrämjande schemaläggning
Vid medarbetarsamtalet
Samtals och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Det här är en samtals- och aktivitetsguide som syftar till att ge stöd för att föra samtal kring psykisk hälsa på arbetsplatsen. Den innehåller också tips kring hur chefer kan agera för att öka välbefinnandet på arbetsplatsen under och efter coronapandemin. Materialet är översatt av SKR. Originalet är ett material från IHI (Institute for Healthcare Improvement)
Samtals- och aktivitetsguide för psykisk hälsa och välbefinnande på arbetsplatsen
Energihjulet
Ett sätt att starta reflektion kring återhämtning kan vara att utgå från ”Energihjulet” som återfinns i Handbok för återhämtning från karolinska institutet (sida 35). Det är i första hand tänkt för egen reflektion men kan också vara en grund för samtal.
Handbok för återhämtning sida 35
Arbetet medfinansieras av Vinnova