Frågor och svar om GDPR och support
Här finner du återkommande frågor med tillhörande svar.
Ska kommuner teckna personuppgiftsbiträdesavtal med SKR?
Ja, ni behöver teckna personuppgiftsbiträdesavtal med Sveriges Kommuner och Regioner (nedan kallat SKR) för det är ni som är personuppgiftsansvariga och SKR tillhandahåller en tjänst till er. När kommunen ansluter till FamiljehemSverige skickas två exemplar för signering.
Ska kommuner teckna personuppgiftsbiträdesavtal med leverantören SecureAppbox?
Nej, ni behöver inte teckna personuppgiftsbiträdesavtal med SecureAppbox/SecureMailbox för det gör SKR och vad gäller SecureMailbox tjänsten accepterar ni ”privacy policy” när ni ansluts till tjänsten.
Ni har anpassat denna e-tjänsten som innehåller känslig information utifrån GDPR. Kan ni utveckla hur detta fungerar utifrån GDPR? Hur är avtalet är med leverantören SecureAppbox?
Genom att SKR valde en GDPR-anpassad plattform från början har SKR kunnat fokusera på att skapa en tjänst som verkligen hjälper familjehemsrådgivare att hitta fler familjehem, vilket också var uppdraget. FamiljehemSverige.se hanterar känslig information och varje ansökan som innehåller känslig information finns bara i en skyddad version som lagras hos den valda kommunens SecureMailbox e-post konto.
Hur ser support och driftavtalen ut kring FamiljehemSverige.se och SecureMailbox?
Kommunen är personuppgiftsansvarig, SKR levererar och förvaltar en tjänst FamiljehemSverige.se. Varje kommun behöver ett personuppgiftsbiträdesavtal med SKR. I tjänsten ingår webbapplikationen samt ett e-post funktionskonto till varje kommun.
Har du fler frågor?
Kontakta SKR på familjehemsverige@skr.se