Det framgår av en rapport över linjens första verksamhetsår. Rapporten visar också att Sverige ligger långt efter Norge och Storbritannien vad gäller utbudet av medmänskligt stöd. I en debattartikel i SvD uppmanar Mind staten att skjuta till resurser. De vanligaste samtalsämnen är självmord/självmordstankar (23 %), psykisk ohälsa (23 %), ensamhet (13 %) och relationsproblem med partner (8 %). Andra orsaker till att man kontaktar Självmordslinjen är bland annat sorg och sexuella övergrepp. Ungefär 3/4 av samtalen (16.500) till Självmordslinjen sker via chatt och mail, och ungefär 1/4 (5800 samtal) sker via telefon. Rapporten visar att yngre och kvinnor föredrar kontakt via chatt, medan äldre och män föredrar kontakt via telefon.
– Vittnesmålen från de som ringer oss visar på kraften i det medmänskliga samtalet.
Ofta har vi lyckats vända till synes hopplösa konversationer till något meningsfullt, och sedan fått feedback som visar att samtalet har varit livräddande, säger Johanna Nordin, verksamhetsansvarig för Självmordslinjen.

Läs mer i Minds pressmeddelande

  • Senast ändrad den 13 oktober 2016