Skola och elevhälsa

Forskning visar på ett samband mellan goda skolresultat och psykisk hälsa. Att gå ut skolan med godkända betyg är en stark skyddsfaktor. Men skolan eller skolmiljön kan i en del fall dessvärre även bidra till att barn och ungdomar mår dåligt eller blir sjuka.

Skolan ska erbjuda alla elever en bra miljö för lärande och utveckling. Enskilda elever, oavsett kön, påverkas på olika sätt av olika faktorer i skolan och skolmiljön. Förskolans och skolans kompensatoriska roll innebär att barn och unga med olika förutsättningar och behov ges likvärdiga möjligheter att lyckas. Arbetet med bättre skolresultat utgår från sambandet mellan skolresultat och psykisk hälsa. Förskolans och skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete samt deras kompensatoriska roll är central i arbetet.

Elevhälsan ska arbeta hälsofrämjande

Sedan den nya skollagen trädde i kraft den 1 augusti 2010 ska en samlad elevhälsa finnas med krav på tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens. Elevhälsan ska främst arbeta hälsofrämjande, förebyggande och bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa. I lagen anges att elevhälsan ska stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål.

Skolgång för samhällsplacerade barn och unga

Skolresultaten är en skyddsfaktor för alla barn, men för familjehemsplacerade barn är den extra viktig. Många faktorer i vår omgivning är svåra att förändra, men något som vi kan påverka är skolgången. Om barn som är placerade i samhällsvård går ut skolan med godkända betyg i årskurs 9, så halverar de risken att hamna i psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet och bidragsberoende.

Relaterat material

Hjälpte informationen på sidan dig?

Senast kontrollerad 26 februari 2018 av Är du intresserad av att beställa material?